Kilpailun esittely

Think Ink on kaikille avoin innovaatiokilpailu, johon voivat osallistua yksityishenkilöt, ryhmät, järjestöt ja yritykset Suomessa. Kilpailuun osallistujan tai vähintään yhden ryhmän jäsenistä pitää olla täysi-ikäinen. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi vaihtuvalla ajankohtaisella teemalla, joka liittyy mediaan. Ensimmäisen kerran kilpailu järjestettiin vuonna 2012.

Think Ink -kilpailu

Parhaillaan käynnissä

2020

Vuoden 2020 tehtävänä on digitaalisen tarinankerronnan ratkaisut ja konseptit mediassa ja oppimisessa. Finalisti-ideat vastaavat teeman haasteisiin niin mobiilisovellusten kuin oppimisalustojen avulla.

Voittaja julkistetaan alkuvuodesta 2021 järjestettävässä tilaisuudessa.

Vuoden 2020 finalistit.

Aiempien vuosien kilpailut

2018

Vuonna 2018 haettiin mobiiliratkaisuja medialle. Finalisti-ideat toteuttivat teemaa laajasti, aina urheiluseurojen työkalusta lisätyn äänitodellisuuden mobiiliratkaisuun.

Voittajaksi valittiin Basso Median idea VidCast. Idea yhdistää podcastaamisen ja tubettamisen ”vidcastaamiseksi”. Vidcastin keskiössä on yhteisölähtöisyys ja käyttäjien luoma sisältö.

Vuoden 2018 finalistit ja esittelyvideot.

2016

Vuoden 2016 tehtävänä oli mullistaa mainonta. Finalisti-ideoissa nähtiin niin käyttäjien tilannetietoa hyödyntävä mainosratkaisu kuin pakkausten konseptien testausmahdollisuus sekä lisättyä todellisuutta käyttävä konsepti.

Voittaja palkittiin vuoden 2016 Mediapäivässä. Voittajaksi valikoitui finalistien joukosta Wake Dynamite, joka tarjoaa ratkaisun reaaliaikaisen mainonnan hallintaan. Tavoitteena on ollut helppokäyttöinen mainonnan hallinnan järjestelmä reaaliaikaiseen mainoskampanjoiden muokkaukseen.

Vuoden 2016 finalistit ja esittelyvideot.

2014

Vuonna 2014 tehtävänä liittyi painamiseen. Finalisti-ideat vaihtelivat yhteiskunnalliseen journalismiin keskittyvästä sovelluksesta muotokuvien valokuvauskonseptiin.

Voittajaksi valikoitui finalistien joukosta Hello Ruby -konsepti, joka koostuu lasten kirjasta ja mobiilisovelluksista. Hello Ruby tarjoaa lapsille mahdollisuuden käyttää uteliaisuuttaan ja luovuuttaan.

Vuoden 2014 finalistit ja esittelyvideo.

2012

Vuonna 2012 teemana oli painoalojen innovaatio. Finalistien ideoissa löydettiin ratkaisuja niin tulostettavaan kalvoon, joka kiinnittyy pintoihin staattisesti ilman liimaa kuin kirjan ja interaktiivisen sisällön yhdistelmään.

Voittajaksi valittiin idea painotekniikalla toteutetusta biohajoavasta viljelykalvosta. Idea tehostaa viljelyä ja vähentää sen luonnolle aiheuttamaa kuormitusta.

Vuoden 2012 finalistit.