Ajankohtaista

12.4.2021

Onnistumisia, virheitä, epävarmuutta. Karjalaisen rohkea digimatka 2019-2020

Sanomalehti Karjalainen tekee Suomessa maakunnallisen median eturivissä systemaattista ja kokonaisvaltaista siirtymää kohti digitaalista tekemistä. Tuoreessa raportissa “Karjalaisen digirevoluutio 2019-2020”  tarkastellaan, miten Karjalainen onnistui strategisessa digihankkeessaan vuosina 2019-2020.

23.3.2021

Työkaluja lobbauksen hallintaan toimituksille ja toimittajille

Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke pyrki lisäämään uutistoimitusten lobbaustietoisuutta sekä kehittämään poliittisen päätöksenteon uutisoinnin työmenetelmiä. Kehittämishanke tuotti työkaluja, joiden avulla uutistoimitukset voivat varautua nykyistä paremmin mediasisältöjen kautta tapahtuvaan ulkopuoliseen vaikuttamiseen.

22.3.2021

Uutta kasvua -verkkoseminaari 22. huhtikuuta

Medialiitto järjestää yhteistyössä Media-alan tutkimussäätiön kanssa Uutta kasvua -verkkoseminaarin torstaina 22.4. klo 13.00–15.00. Seminaarissa käsitellään mediamainontaa, markkinointia ja teknologiaratkaisuja.

12.3.2021

WebAR mainospaikkana – opas uudenlaiseen mainontaan

AR-toimija Arilyn kartoitti yhdessä kolmen suomalaisen mediatalon kanssa mainosmyynnin nykytilaa, ja pohti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Hankkeessa konseptoitiin erilaisia immersiivisten lisätyn todellisuuden käyttökohteita, joita mediatalojen on mahdollista hyödyntää.

17.2.2021

Media-alan tutkimussäätiön myöntämät apurahat 2.2.2021

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 2.2.2021 pitämässään kokouksessa kymmenen apurahaa.

3.2.2021

Think Ink 2020 -innovaatiokilpailun voitto lasten ja aikuisten ympäristökasvatussovellukselle

Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun voittajat on valittu. Pääpalkinnon 80 000 euroa saa Hiphei Hybridi, joka on sovellus ympäristökasvatukseen lapsille ja aikuisille.

22.1.2021

Stipendiblogi: Uutisen kahdet kasvot. Uutisotsikko painettuna ja verkossa

Anna-Maria Waseniuksen pro gradu -työ ”Uutisen kahdet kasvot : uutisotsikko painettuna ja verkossa” paneutuu uutisten otsikoihin ja niiden eroihin. Helsingin yliopistossa tehty tutkielma tarkastelee, mitä erot kertovat painetusta lehdestä ja erityisesti verkosta julkaisuympäristönä.

19.1.2021

Reuters lyhyesti: Podcastien kuuntelu yleistyy niin Suomessa kuin muuallakin

Reutersin Uutismedia verkossa 2020 -tutkimuksen mukaan podcastien suosio kasvaa niin Suomessa kuin muissa tutkimuksen maissakin. Uutiskäytössä podcastit eivät ole vielä lyöneet läpi.

18.1.2021

Painetun median sivuainekokonaisuus käynnistyi Metropoliassa

Media-alan tutkimussäätiö myönsi huhtikuussa 2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle tukea 20 000 euroa Painovoimaa 2020-luvulle -hankkeeseen. Sen päämääränä on elvyttää korkeakoulutasoinen, modernin painotekniikan kehityksen ja ympäristökysymykset huomioiva printtimedian koulutus. Esikuvana Metropolialla on sen sisarkorkeakoulu Hochschule der Medien Stuttgartissa, jossa juuri käynnistyi englanninkielinen BA-tason Print Media Technologies -tutkinto.