Ajankohtaista

2.4.2020

Media-alan yhteiselle kirjautumisratkaisulle 150 000 euron tutkimustuki

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.4.2020 Media Metrics Finlandille 150 000 euron tuen media-alan yhteisen kirjautumisratkaisun kehittämiselle.

2.4.2020

Tekoälyllä tehokkuutta otsikointiin – Otsikkokone, uutistoimittajan työkalu

Tekoälyllä tehokkuutta otsikointiin –projektin tavoitteena oli kehittää tietointensiivinen ratkaisu, jonka avulla sisällöntuotantovaiheessa voidaan ennustaa uutisotsikon vaikuttavuutta kohdemediassa. VTT:n projektissa kehitettiin Otsikkokone, uutistoimittajan työkalu, jonka avulla voidaan sisällöntuotantovaiheessa arvioida otsikkoluonnoksen vaikuttavuutta artikkelin suosioon ja kiinnostavuuteen sekä optimoida uutisotsikon tehokkuus ilman ”klikkiotsikointia”.

1.4.2020

Sanomalehti Karjalainen – digirevoluution tie vuonna 2019

Sanomalehti Karjalainen valitsi vuonna 2018 strategiakseen etunojan kohti digitaalisuutta. Vuosi 2019 oli ensimmäinen uuden ajattelun mukaan rakennettu vuosi. Miten muutos sujui? Mitä saavutettiin? Mikä meni pieleen? Mitä opittiin? VTT Marja Heinonen on dokumentoinut Karjalaisen digimurroksen vaiheet vuoden 2019 loppuun asti Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa.

1.4.2020

Narratiivinen journalismi osana toimittajaprofessiota

Sonja Saarikosken pro gradu -tutkielma tarkastelee narratiivista journalismia osana toimittajaprofessiossa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa narratiivista journalismia tarkastellaan sitä tekevien toimittajien haastattelujen kautta.

17.3.2020

Koronavirustilanteen vaikutukset säätiön toimintaan – toiminta jatkuu ennallaan, tilaisuudet siirretään

Media-alan tutkimussäätiö on siirtynyt työskentelemään etänä ehkäistäkseen omalta osaltaan koronaviruksen leviämistä. Säätiön tavoittaa edelleen puhelimitse ja sähköpostitse.

16.3.2020

Reuters lyhyesti: Uutisvideot ja podcastit täydentävät uutisia

Uutisvideoiden katselu on Suomessa laskenut hieman. Suomea lukuun ottamatta uutisvideoita katsellaan […]

13.3.2020

Stipendiblogi: Yrityskaupan jälkeinen integraatioprosessi suomalaisessa media-alan yrityskaupassa

Aleksi Lindin pro gradu -tutkielma ”Yrityskaupan jälkeinen integraatioprosessi  Tapaustutkimus käynnissä olevasta integraatioprosessista suomalaisessa media-alan yrityskaupassa tutki, mitkä tekijät edistävät media-alalla toteutuneen suomalaisen yrityskaupan jälkeistä integraatiota.

12.3.2020

Stipendiblogi: Millaisena journalismi näkee post-truthin?

Ines Sirénin pro gradu -tutkielma ”Totuudenjälkeinen aika suomalaisessa media-alan ammattilehdistössä” tarkastelee, miten media-alan ammattilehdistössä käsitellään post-truthia eli totuudenjälkeistä aikaa.

21.2.2020

Reuters lyhyesti: Alle viidennes maksaa verkkouutisista

Reutersin Uutismedia verkossa 2019 -tutkimuksen mukaan vuoden 2018 ja vuoden 2019 alun välisenä aikana verkkouutisista on maksanut alle viidennes suomalaisista. Kansainvälisesti verraten uutisista maksaneiden osuus on Suomessa hieman keskimääräistä suurempi.