Media-alan tutkimussäätiö myöntää tukea tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeille sekä jakaa henkilökohtaisia apurahoja, stipendejä ja matka-avustuksia alalla toimiville henkilöille. Säätiö rahoittaa myös yliopistojen professuureja.
Media-alan tutkimussäätiö rahoittaa hankkeita, jotka:
Tutkimustukea ja apurahoja voi hakea ilman määräaikaa lukuunottamatta jatko-opintoapurahoja, joita myönnetään kaksi kertaa vuodessa. Rahoituspäätöksiä tehdään noin kuusi kertaa vuodessa.
Vuoden ensimmäinen päätöskokous pidetään 2.2.2023. Kokouksessa käsitellään hakemukset, jotka on jätetty apurahajärjestelmään maanantaihin 2.1. klo 12.00 mennessä.
Seuraava haku päättyy perjantaina 17.3.2023 kello 16.00. Päätökset tehdään 27.4.2023 pidettävässä kokouksessa, jossa käsitellään myös hakemukset jatko-opintorahoista.
Muuttuva median käyttö ja käyttökokemus, Big Data julkaisutoiminnassa (esim. suosittelu, kohdentaminen) sekä kenttäkokeet, median käytön mittaaminen ja analysointi, mainostajien tarpeiden ymmärrys ja mainonnan uudet muodot, uudet mediakonseptit ja ansaintamallit, monetisaatio ja maksumuurit, (automaattisesti) koostetut ja keräillyt sisällöt; datavetoiset sisältöpalvelut, kuluttajan ostopolku, kosketuspisteet brändeihin ja ”customer journey”.
Käyttäjän tekemät sisällöt eri muodoissaan (esim. bloggaaminen), datajournalismin tuottaminen ja kuluttaminen, sisältöjen ja ohjelmoinnin yhdistelmät, uusien sisältöjen tuottamiseen tarvittavan osaamisen tarpeet, medialukutaito ja oppiminen, digitalisaatio ja oppiminen
Viestintäteknologioiden funktionaalisuus ja käytettävyys eri muodoissaan, sisältöjen tuottamisen, käsittelyn ja esittämisen teknologiat sisältäen robottijournalismin ja puettavat teknologiat, funktionaalinen painaminen, Internet of Things -liitännäiset viestintäteknologiat, immersiivisyys ja 3D viestinnässä ja viestintäteknologioissa.
Edellä lueteltuja painopistealueita leikkaavat hankkeet esimerkiksi toimialastrategiat tai muut säätiön tarkoitukseen liittyvät hankkeet ovat myös tervetulleita.