Opinnäytteet
Kustannustehokkuus ja tarve pysyä kehityksen mukana saavat mediatoimijat hyödyntämään tekoälyä
Generatiiviset tekoälyohjelmistot tehostavat mediatalojen arkea, mutta ihmislähtöinen journalismi säilyy yhä keskiössä. Carlos Sunilan tutkielma osoittaa, että tekoälyn käyttöä mediassa ohjaavat kustannustehokkuuden tavoittelu ja tarve pysyä kehityksen mukana.
Lue lisääKuinka Z-sukupolvi houkutellaan journalistisen median pariin?
Kai Lintisen Ylen kanssa yhteistyössä toteutetun YAMK-opinnäytetyön tulosten perusteella Z-sukupolvi on edelleen kiinnostunut journalismista, mutta tarjoiltuna tälle sukupolvelle ominaisin tavoin ja muodoin.
Lue lisääJournalisteista viestijöiksi: miten journalistin ammatti-identiteetti soveltuu viestintätehtäviin?
Valma Korhonen pyrki pro gradu -tutkielmassaan selvittämään, miten journalistien perinteisesti käsitetty, tietynlaiseen ammatilliseen etiikkaan, arvoihin ja ihanteisiin nojaava ammatti-identiteetti taipuu viestintätehtäviin.
Lue lisääNarratiivinen journalismi osana toimittajaprofessiota
Sonja Saarikosken pro gradu -tutkielma tarkastelee narratiivista journalismia osana toimittajaprofessiossa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa narratiivista journalismia tarkastellaan sitä tekevien toimittajien haastattelujen kautta.
Lue lisääPohjoismaisen robottijournalismin esittelemiseksi South by Southwestissä, Texasissa
Pohjoismaista robottijournalismia Texasissa Vuoden 2018 South by Southwestissä – maailman isoimmassa, Texasissa järjestettävässä interaktiivisen media konferenssissa – esitellään Pohjoismaista robottijournalismia ja ennen näkemättömiä tutkimustuloksia alalta. Tapahtumassa luennoi freelance-toimittaja ja tutkija...
Lue lisääFeaturejournalismi professiona – käytänteet, toimintaedellytykset ja alan arvostus Suomessa
Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella featurejournalismia professionalismin teorioiden näkökulmasta.
Lue lisääAluemedian digitalisaatio: Muuttuvat vaatimukset asiakasarvolupauksille
Pro Gradun tavoitteena oli selvittää miten digitalisaatio vaikuttaa asiakasarvon muodostumiseen suomalaisessa aluemediassa, jolle tunnusomaista ovat paikallisuus ja perinteinen asema mediakentässä. Tutkimus on osa Viestintäalan tutkimussäätiön rahoittamaa projektia ”Alueellisen median digitaalinen...
Lue lisääReetta Nurmo: Täydellisen nettiartikkelin anatomia – Idealista.fi:n nettiartikkeleiden liiketoiminnallisen tuloksen, löydettävyyden ja leviävyyden optimoiminen
Opinnäyte yhdistää journalismia, verkkoanalytiikkaa ja liiketoimintaa. Opinnäytteen tavoite oli selvittää, kuinka voidaan tuottaa liiketaloudellisesti tuloksellista journalistista lifestyle-sisältöä kehittämällä sisällöntuotannon prosessia ja menetelmiä. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat leviävyys ja löydettävyys, koska...
Lue lisääVille Seuri: Start up -yrittäjyyttä toimituksen kyljessä. Innovaation ja luovuuden johtaminen Helsingin Sanomissa
Uuden kehittämisessä onnistuminen vaatii toimitusorganisaatioilta ja erityisesti niiden johtajilta kykyä sovittaa yhteen päivittäistekemisen ja pidemmälle tähtäävän kehitystyön ristiriitaiset tarpeet. Yksikään uutistoimitus tuskin voi kieltää uusien mediatuotteiden kehittelyn ja innovaatioiden merkitystä....
Lue lisää- 1
- 2