Valmistuvat hankkeet

Opettaja- ja oppilaslähtöistä lukutaidon kehittämistä Tarinoita mediasta ja medialla –hankkeessa

Tarinoita mediasta ja medialla -hankkeessa kerättiin tutkimusaineistoja ja -tietoa lasten lukijuudesta ja median käytöstä, perheiden roolista lasten lukemisen tukemisessa ja opettajista lukutaitopedagogeina. Hankkeessa kehitetyt menetelmät ja opit on koottu TARU®-oppaaseen,...

Lue lisää
Generatiivinen tekoäly tehostaa toimitustyötä

Kalevan, Turun Sanomien ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyöhankkeessa testattiin generatiivisen tekoälyn käyttöä osana toimituksellista työtä. Hankkeessa syntyi generatiiviseen tekoälyyn pohjautuva tiivistysmoottori Timo, joka tuottaa artikkelitekstistä tiivistelmän tai listamuotoisen yhteenvedon.

Lue lisää
Tekoäly tukee sisällöntuotantoa mutta ei korvaa asiantuntijaa

Sherpan tutkimushankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa kaupallisen sisällöntuotannon laatuun. Tekoäly voi nopeuttaa ideointia ja rutiinitehtäviä, mutta laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii edelleen ihmisen asiantuntemusta.

Lue lisää
Uusi tapa mitata radion kuuntelua – mobiilisovellus testissä

Finnpanel Oy testasi uutta kuuntelumittausmenetelmää, jossa kuuntelutiedot kerätään mobiilisovelluksella ilman paperista päiväkirjaa tai nettipäiväkirjaa. Testi osoitti, että menetelmä toimii teknisesti hyvin ja tarjoaa tarkempaa tietoa kuuntelusta. Nuorten tavoittaminen aiheutti kuitenkin...

Lue lisää
Toimitus 2.0 – Generatiivinen tekoäly ja uudet organisaatiokäytännöt

Toimitus 2.0 -hankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly muuttaa journalistista työtä ja työprosesseja. Tutkimus osoittaa, että generatiivinen tekoäly on vakiinnuttanut asemansa apuvälineenä journalistisessa työssä, mutta samalla se herättää kysymyksiä ammatillisen identiteetin...

Lue lisää
Brändilaajennuskartta tarkastelee media-alan kasvu- ja laajentumismahdollisuuksia

Media-alan brändilaajennuskartta -hankkeessa tutkittiin suomalaisen media-alan mahdollisuuksia laajentua sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia laajennusmahdollisuuksia on olemassa, miten kuluttajat näihin suhtautuvat ja mitä näiden ideoiden toteuttaminen vaatii.

Lue lisää
Media-alan strateginen riskienhallinta – miten varautua alan kohtaamiin muutoksiin?

Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.

Lue lisää
Kustannustehokkuus ja tarve pysyä kehityksen mukana saavat mediatoimijat hyödyntämään tekoälyä

Generatiiviset tekoälyohjelmistot tehostavat mediatalojen arkea, mutta ihmislähtöinen journalismi säilyy yhä keskiössä. Carlos Sunilan tutkielma osoittaa, että tekoälyn käyttöä mediassa ohjaavat kustannustehokkuuden tavoittelu ja tarve pysyä kehityksen mukana.

Lue lisää
Reilu media: Vaientamisesta kunnioittavaan moniäänisyyteen

Reilu media -hanke pyrki edistämään moniäänistä ja kunnioittavaa mediajulkisuutta ilman polarisoivaa vastakkainasettelua. Hankkeessa kehitettiin navigaattori reilun median tuottamisen työvälineeksi sekä kansalaisia ja vaihtoehtoisia näkemyksiä kunnioittava mediasisältöjen tuottamisen toimintamalli.

Lue lisää