Raportit
Generatiivinen tekoäly tehostaa toimitustyötä
Kalevan, Turun Sanomien ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyöhankkeessa testattiin generatiivisen tekoälyn käyttöä osana toimituksellista työtä. Hankkeessa syntyi generatiiviseen tekoälyyn pohjautuva tiivistysmoottori Timo, joka tuottaa artikkelitekstistä tiivistelmän tai listamuotoisen yhteenvedon.
Lue lisääSuomalaisista valtaosa luottaa uutisiin – ero luottamuksessa kasvanut oikeiston ja vasemmiston välillä
Suomessa on edelleen vahva luottamus uutisiin. Aikuisväestöstä 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa. Ero vasemmiston ja oikeiston luottamuksessa on kuitenkin...
Lue lisääTekoäly tukee sisällöntuotantoa mutta ei korvaa asiantuntijaa
Sherpan tutkimushankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa kaupallisen sisällöntuotannon laatuun. Tekoäly voi nopeuttaa ideointia ja rutiinitehtäviä, mutta laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii edelleen ihmisen asiantuntemusta.
Lue lisääUusi tapa mitata radion kuuntelua – mobiilisovellus testissä
Finnpanel Oy testasi uutta kuuntelumittausmenetelmää, jossa kuuntelutiedot kerätään mobiilisovelluksella ilman paperista päiväkirjaa tai nettipäiväkirjaa. Testi osoitti, että menetelmä toimii teknisesti hyvin ja tarjoaa tarkempaa tietoa kuuntelusta. Nuorten tavoittaminen aiheutti kuitenkin...
Lue lisääToimitus 2.0 – Generatiivinen tekoäly ja uudet organisaatiokäytännöt
Toimitus 2.0 -hankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly muuttaa journalistista työtä ja työprosesseja. Tutkimus osoittaa, että generatiivinen tekoäly on vakiinnuttanut asemansa apuvälineenä journalistisessa työssä, mutta samalla se herättää kysymyksiä ammatillisen identiteetin...
Lue lisääBrändilaajennuskartta tarkastelee media-alan kasvu- ja laajentumismahdollisuuksia
Media-alan brändilaajennuskartta -hankkeessa tutkittiin suomalaisen media-alan mahdollisuuksia laajentua sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia laajennusmahdollisuuksia on olemassa, miten kuluttajat näihin suhtautuvat ja mitä näiden ideoiden toteuttaminen vaatii.
Lue lisääMedia-alan strateginen riskienhallinta – miten varautua alan kohtaamiin muutoksiin?
Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.
Lue lisääStipendiblogi: Minkälainen sisältö herättää tilaushalun? Tilauspotentiaali vaikuttaa toimitusten aihevalintoihin
Juho Korpela tarkasteli pro gradu -tutkielmassaan tilauspotentiaalin käsitettä ja miten tilauspotentiaali vaikuttaa toimitusten työhön. Korpela palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Lue lisääStipendiblogi: Mustaa valkoisella vai multimediaa? Katsaus digitaalisen tarinallisen journalismin kerrontaan
Anette Partonen tarkasteli kandidaatintutkielmassaan Helsingin Sanomien HS Ytimessä -erikoisartikkelien kerrontaa keskittyen erityisesti artikkeleissa esiintyviin kirjallisiin ja digitaalisiin elementteihin. Partonen palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Lue lisää