Vuorovaikutteinen eli interaktiivinen media ei pelkästään syötä tietoa ja ajatuksia ihmisille, vaan toimii molemminpuolisessa vuorovaikutuksessa. Se voi myös tarjota ihmisille kommunikaatioalustan toistensa kanssa.
Haussa on nyt ideoita sitouttavasta ja vuorovaikutteisesta mediasta. Idea voi olla pelkkä aihio, konsepti tai pidemmälle viety uusi palvelu. Se voi liittyä uutismediaan, aikakausmediaan, kirja-alaan, painoalaan tai televisioon ja radioon.
Tuomaristo arvioi ideat uutuusarvon, potentiaalin ja toteutettavuuden perusteella.
Yleisön sitouttaminen mediatuotteisiin on ollut mediatalojen haasteena jo jonkin aikaa. Uutismediat kilpailevat ajankäytöstä myös monien muiden medioiden kanssa aina viihteestä sosiaalisen median kanaviin. Sitouttamisessa kannattaa miettiä vaikkapa yleisösuhteita, asiakaspalvelua, datan roolia ja vastuullisuutta.
Kilpailuun osallistuvia ideoita arvioidaan seuraavilla kriteereillä.
Ensisijaiset kriteerit
innovatiivisuus ja uutuusarvo
potentiaalinen vaikuttavuus media- tai painoalalle
toteuttamiskelpoisuus
Toissijaiset kriteerit
toteuttajan uskottavuus
esittelyn selkeys
Ideahakuvaihe käynnistyy 26.1.2022. Esiarvioinnin pohjalta 16 ideaa valitaan ensimmäiseen pitchaukseen. Näistä 8–10 parasta valitaan jatkojalostusvaiheeseen.
Kilpailun toisessa vaiheessa finalistit saavat ideansa jalostamiseen ja liiketoimintasuunnitelman tekemiseen tukea säätiöltä 10 000 euroa. Finalisteille tarjotaan myös ulkopuolista sparrausta liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Kilpailulomakkeen viimeisessä kohdassa kysytään, missä asioissa idean esittäjä tarvitsee apua. Tätä tietoa voidaan hyödyntää, kun lopullisesti päätetään, millaista sparrausta kilpailijoille ideoiden jatkojalostusvaiheessa tarjotaan. Säätiön tuen vastineeksi ideoiden kehittäjien tulee dokumentoida omaa kehitysprosessiaan blogissa.
Kolmannessa vaiheessa valitaan palkintojen voittajat. Kilpailun palkintoihin on käytettävissä yhteensä 200 000 euroa. Pääpalkinto on 100 000 euroa. Palkinto on tarkoitettu idean kaupallistamiseen. Palkintojen voittajien on toimitettava säätiölle suunnitelma palkinnon käytöstä, siihen liittyvä maksusuunnitelma ja raportointi edistymisestä ennen maksatuksia. Kilpailijoiden on hyvä tutustua myös tarkasti kilpailun sääntöihin ja erityisesti osallistujan oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
Kilpailun tuomaristo koostuu monipuolisesti yritysmaailman osaajista, joilla on kokemusta liiketoiminnan kehittämisestä niin kotimaisesta kuin kansainvälisestäkin näkökulmasta.
Tuomariston puheenjohtajana toimii säätiön hallituksen jäsen Elias Erämaja, Graafinen Teollisuus ry:n liittojohtaja ja Medialiiton ekonomisti. Säätiötä edustaa lisäksi säätiön johtaja Noora Alanne. Tuomaristoon kuuluu myös Saga Forss, yrittäjä ja sijoittaja; Markus Nieminen, strategiajohtaja TBWA:lta sekä Niiles Nousuniemi, Kaleva Median sisältöliiketoiminnan johtaja.