Ajankohtaista

syyskuu 10, 2019

Median ja viestinnän tutkijoiden IAMCR-konferenssin matkaraportti

Mari Pienimäki osallistui Media-alan tutkimussäätiön tuella IAMCR-konferenssiin Madridissa heinäkuussa 2019. Hän esitteli Nuoret estradille -tutkimuksen päätuloksena suunnittelemaansa inklusiivisen mediakasvatuksen mallia ensimmäistä kertaa ulkomailla.

syyskuu 5, 2019

Stipendiblogi: Jutun imu on aloituksesta kiinni

Onni Niemen ja Valtteri Parikan kandidaatintutkielma ”’Ekan lauseen vääjäämätön seuraus pitäisi olla se, että lukija haluaa lukea seuraavan. Tarkastelussa keinot, joilla HS:n Kuukausiliitteen pitkien tarinallisten lehtijuttujen aloitukset imaisevat lukijan mukaansa” pureutuu niihin tapoihin, joilla pitkät tarinalliset lehtijutut alkavat. Jyväskylän yliopistossa tehty tutkielma tarkastelee aihetta Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen kautta.

syyskuu 4, 2019

Reuters lyhyesti: Kiinnostus uutisiin heikentyy, mutta välttely pysyy ennallaan

Reutersin Uutismedia verkossa 2019 -tutkimuksen mukaan suomalaisten kiinnostus uutisiin heikkeni viime vuoteen verrattuna. Sen sijaan uutisia välttelevien suomalaisten osuus on pysynyt lähes ennallaan.

elokuu 27, 2019

Media-alan tutkimussäätiön myöntämät apurahat 20.8.2019

  Media-alan tutkimussäätiö myönsi 20.8.2019 neljä apurahaa. Myönnettiin Suomen Podcastmedialle […]

elokuu 21, 2019

Media-alan opinnäytetöiden stipendikilpailun voittajat valittu

Media-alan tutkimussäätiö järjesti kesällä stipendikilpailun, jossa haettiin media-alaan liittyviä korkeakoulujen ja ammattikoulujen opinnäytetöitä sekä vastaavia muita töitä. Kilpailuun osallistuneet opinnäytetyöt edustivat laajasti eri yliopistoja ja ammattikorkeakouluja, kanditason tutkielmista pro graduihin ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetöihin.

elokuu 14, 2019

Reuters lyhyesti: Uutisten tavoittavuus heikentyy

Reutersin Uutismedia verkossa 2019 -tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista seuraa jotakin uutismediaa vähintään viikoittain. Uutismedioiden tavoittavuus on viime vuosina kuitenkin heikentynyt.

elokuu 9, 2019

Kuluttajien suhtautuminen vaikuttajamarkkinointiin

Carolina Stubbin väitöskirja tarkastelee vaikuttajamarkkinointia ja siinä esiintyvää sponsoroitua sisältöä. Väitöskirjassa paneudutaan vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi mainontaan ja sosiaaliseen mediaan tutkimalla kuluttajien reaktioita vaikuttajamarkkinoinnin toteutuksiin.

elokuu 5, 2019

Tavoitteellinen pakkaussuunnittelu on monen yrityksen Akilleen kantapää

Package Design ROI -työkalun kehittäminen -hanke kehittää visuaalista digitaalista työkalua, jolla voidaan arvioida pakkausinvestointien tuottoa. Package Testing & Research Oy:n toimitusjohtaja Virpi Korhonen kertoo hankkeen tuoreimmat kuulumiset.

elokuu 5, 2019

Maksumallien soveltuvuus Suomen media-alalle

Nordic Institute of Business & Society NIBS Osuuskunnan loppuraportti maksumallien soveltuvuudesta Suomen media-alalle paneutuu erilaisiin maksumalleihin, joita mediatoimijat käyttävät kansainvälisesti, sekä selvittää, miten maksumallit soveltuvat Suomen media-alalle.