Valmistuvat hankkeet

Painoalan kasvumahdollisuuksien tunnistaminen

Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.

Lue lisää
Tekstianalyysityökalut helpottavat ja nopeuttavat asiakirja-aineistojen uutiskäyttöä

Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella journalistiikan oppiaineessa toiminut tutkimus- ja kehittämishanke ”Journalistisen tiedonhankinnan tehostaminen tekstianalyysityökaluilla” pyrki selvittämään, kuinka uutistoimitusten tiedonhankintaa voidaan tehostaa tekstianalyysityökaluilla.

Lue lisää
Podcastin suunnittelu graafisen sisältömallinnuksen avulla

Viime vuosina podcasteista on julkaistu useampia selvityksiä, mutta itse sisältösuunnittelusta puhutaan melko vähän. Kirsi-Marja Takala keskittyikin podcastien sisältösuunnitteluun opinnoissaan Oxford-yliopiston Reuters-instituutissa.

Lue lisää
Messumatkalta näkökulmia painoviestinnän opetukseen

Painoviestinnän opettajat ry osallistui FESPA Global Print Expoon kesäkuussa 2022. Matkasta jäi käteen uusi näkemyksiä ja ideoita koulutuksen kehittämiseen.

Lue lisää
Sähkökäyttöiset ilma-alukset haja-asutusalueiden lehdenjakelussa

Lentola Logistics Oy:n jatkohankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön mahdollisuuksia haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Ilma-aluskuljetus osoittautui verraten edulliseksi ja ekologiseksi kuljetusmuodoksi etenkin saaristoalueilla ja suurten järvien ympäristössä. Kyselytutkimus puolestaan osoitti haja-asutusalueiden asukkaiden olevan...

Lue lisää
Erikoismusteet ja pigmenttipäällysteet analytiikka-alustoissa

Risto Koivunen tutki väitöskirjassaan mustesuihkutulostuksen ja erityisesti tarkoitusta varten kehitettyjen erikoismusteiden ja pigmenttipäällysteiden käyttöä analytiikka-alustojen valmistamiseen.

Lue lisää
Yhteistyön jännitteitä mediaklusterin kehittämisessä

Sari Virta tutki mediaklusterin toimintaa siinä esiintyvien jännitteiden näkökulmasta. Artikkeli Managing Organisational Tensions in Cross‐Sector Collaboration: The Case of Mediapolis on nyt julkaistu.

Lue lisää
Internet ilman kohdennettua mainontaa

IAB Finlandin toteuttama hanke tarkasteli, miten suomalaiset suhtautuvat internetmainontaan sekä sisällöistä maksamiseen. Lisääntyvä evästesääntely voi vaikuttaa maksumuurien yleistymiseen, vaikka käyttäjiä evästeet eivät välttämättä haittaa.

Lue lisää
Tie vapauteen teknologiajättien vallasta

Tie vapauteen -tutkimushankkeessa selvitettiin, millä tavoin suomalainen uutismedia on riippuvainen Piilaakson teknologiajäteistä. Hanke toteutettiin Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyönä.

Lue lisää