Tutkimushankkeet
Lappeenrannan teknillinen yliopisto: Alueellisen median digitaalinen loikka – mikä muuttuu?
Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle päätettiin 2.5.2016 myöntää 54 896 euron tutkimustuki hankkeelle ”Alueellisen median digitaalinen loikka – mikä muuttuu?”.
Lue lisääJuha Honkonen: Hyviä ja huonoja uutisia – journalismi nousee jaloilleen (tietokirja)
Myönnettiin 13.4.2016 Juha Honkoselle 2 000 euron tutkimustuki tietokirjahankkeelle ”Hyviä uutisia – journalismi nousee jaloilleen”.
Lue lisääUutismedian uusi ekosysteemi
Yhdysvalloissa journalismin digitaalista murrosta on vauhdittanut nk. “uusi ekosysteemi”. Perinteisten mediatalojen rinnalle digitaalisen journalismin kenttään on viime vuosina syntynyt kymmeniä journalismin startup-yrityksiä ja erilaisia independent-toimijoita. Alan menestyneimmät tekijät ovat vetäneet...
Lue lisääBig dataan pohjautuvat liiketoimintamallit sanomalehtialan palveluistuessa
Viestintäalan tutkimussäätiön rahoittama projekti big datan kaupallisista mahdollisuuksista sanomalehtialalla on päättynyt. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää seuraavia asioita: Miten siirtyminen palvelukeskeiseen ajatteluun ilmenee mediateollisuudessa? Mikä rooli big datalla on perinteisen liiketoiminnan...
Lue lisääAikakausmedia: Aikakauslehtikone, verkko-oppimisympäristö mediatuottamiseen ja medialukutaitoon
Myönnettiin Aikakausmedialle / Aikakauslehtien Liitto ry:lle 50 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Aikakauslehtikone, verkko-oppimisympäristö mediatuottamiseen ja medialukutaitoon”.
Lue lisääAalto-yliopistolle: Digitaalinen Suomi -julkaisuhanke, osa Suomi 100-ohjelmaa
Myönnettiin Aalto-yliopistolle 4 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Digitaalinen Suomi -julkaisuhanke, osa Suomi 100-ohjelmaa”
Lue lisääAller Media: Sisältömarkkinointi 2016
Myönnettiin Aller Media Oy:lle 29 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Sisältömarkkinointi 2016”
Lue lisääHaplab
HapLab on kosketusnäyttöisille laitteille julkaisemisen ja sähköisen lukemisen asiantuntemuskeskus Aalto-yliopiston Media Factoryssä. Sen toisena toimintavuonna kehitettiin edelleen arviointimenetelmiä, julkaistiin metodia tukeva pedagoginen sovellus, toteutettiin kursseja ja tehtiin yritysyhteistyötä. Suurin ponnistus...
Lue lisääKuluttajan matkassa ostopoluista ostoavaruuksiin
Viestintäalan tutkimussäätiön rahoittama Monni – Monikanavaisten ostopolkujen navigointiopas -projekti on päättynyt. Projektin tavoitteena oli kehittää monikanavaisten ostopolkujen mallia eteenpäin niin, että se tukisi paremmin työtä ja kehitystä mediayhtiöissä. Lue Tampereen...
Lue lisää