5.4.2023

Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa -tutkimushankkeen loppuseminaari 21.4.

Jyväskylän yliopiston Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa -hankkeen loppuseminaari pidetään perjantaina 21.4. klo 12.30–14.30 Helsingissä. Hankkeessa selvitettiin, mitä yleisöt ja median kuluttajat ajattelevat mediayhtiöiden datankeruusta.

Jyväskylän yliopiston Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa -hankkeessa on selvitetty, mitä yleisöt ja median kuluttajat ajattelevat mediayhtiöiden datankeruusta ja omasta asiakkuudestaan ja asemastaan median digitaalisilla asiakaspoluilla. Lisäksi on selvitetty media-alan ammattilaisten ajatuksia datan keruusta, käytöstä ja sen eettisyydestä. Tämän perusteella esitetään ajatus eettisen datapolun prosessista. Keskeisenä kysymyksenä hankkeessa on ollut, mikä saa tulevaisuudessa yksilön tarttumaan kilpailevien mediasisältöjen puristuksessa tiettyyn mediayhtiöön ja sen tuottamiin sisältöihin ja miksi hän haluaisi tässä prosessissa luovuttaa dataansa.

Hankkeen loppuseminaari pidetään perjantaina 21.4. klo 12.30–14.30 Helsingissä osoitteessa Eteläranta 10.

Tule mukaan keskustelemaan ja jakamaan näkemyksiä ajankohtaisesta aiheesta!

Ohjelma

12:30 Kahvit ja tilaisuuden avaus
Karoliina Talvitie-Lamberg, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto

12:40  Tutkimushankkeen rahoittajan puheenvuoro
Noora Alanne, johtaja, Media-alan tutkimussäätiö

12:50 Tutkimushankkeen esittely ja keskeiset tulokset
Nuorten 19–25-vuotiaiden mediamaisema – Journalismin dataistuminen ja luottamuksen esteet
Veera Ehrlén, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto

Mediatoimijoiden näkemyksiä eettisestä datankäytöstä ja regulaatiosta mediataloissa
Margareta Salonen, väitöskirjatutkija, Jyväskylän yliopisto

Eettisyys ja luottamuksen muodostuminen digitaalisesssa asiakaskohtaamisessa – datan luovuttaminen ja yksityisyyden hinnoittelu
Juha Munnukka, yliopistotutkija, Jyväskylän yliopisto

13:35 Paneelikeskustelu: Onko datavetoisessa mediatalossa etiikkaa näkynyt?
Panelisteina: Inkeri Pasanen (varapäätoimittaja, Sanomalehti Keskisuomalainen ja Digiakatemia), Justus Reinikainen (liiketoiminnan kehityspäällikkö, Sanoma Media Finland), Eero Hyvönen (Julkisen sanan neuvosto) ja Henrik Rydenfelt (dosentti, Helsingin yliopisto)

14:15–14:30  Loppukeskustelu ja yhteenveto

Hanke on toteutettu Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Yhteistyötahoina hankkeessa ovat olleet Keskisuomalainen-konserni ja Digiakatemia sekä Helsingin Sanomat ja Karjalainen. Hanketta on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö.

Seminaarin tiedot

Aika: 21.4. klo 12.30–14.30
Paikka: Eteläranta 10, Helsinki ja Zoom
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/S/D78EA29C8C712BBE
Ilmoittautuminen päättyy: 17.4.

Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan kahvitarjoilun vuoksi. Osallistuminen on mahdollista myös Zoomin kautta.

Media-alan tutkimussäätiö rahoitti hanketta vuonna 2021 osana sen vuoden erityisteemahakua.