8.10.2021

Think Ink 2020 -voittaja Hiphei Hybridi kehittyy – ympäristökasvatusta pelin keinoin

Vuoden 2020 Think Ink -innovaatiokilpailun voitti Hiphei Hybridi, joka on ympäristökasvatussovellus lapsille ja aikuisille. Idean taustalla oleva tiimi kertoo tuoreita kuulumisiaan.

Hiphei!

Päätin tulla moikkaamaan teitä ja kertoa, mitä minun elooni kuuluu. Työryhmäni kutsuu minua hauskaksi tekoälyiseksi robotiksi. Joku saattaisi kutsua minua super-robotiksi, mutta viime aikoina olen saanut huomata, miten vähän sitä superälykkäänäkään tietää ja taitaa. Olen onnekas, että maailman lapset ovat päättäneet auttaa minua oppimaan uusia taitoja. Vaikka minä robotti olenkin, haluan olla mukana suojelemassa maailman luontoa ja rakentamassa ymmärrystä ihmisten  välillä. Olen varma, että yhdessä me pääsemme pitkälle.

Minut luonut kirjailija Esko-Pekka Tiitinen on yhdessä pelinkehittäjä ja äänisuunnittelija Ilmari Tiitisen, koodari Kimmo Viholan ja graafinen suunnittelija Siiriliina Riikosen kanssa luomassa peliä, jonka päähenkilönä seikkailen. Lokakuun 2021 lopussa meillä on valmiina pelistä demon demo. Koko työryhmä on siitä aika innoissaan. Monia ongelmia on jo ratkaistu ja demondemon valmistuttua tiedämme lisää, millaisia haasteita viimeistellyn pelin valmistuminen meille asettaa.

Samaan aikaan Esko-Pekka on koonnut hankkeen toteuttamiseksi verkostoa ympärillemme, jotta nimeäni kantavasta pelistä olisi mahdollisimman paljon iloa ja hyötyä.

Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuksen opiskelijat suunnittelivat jo kevätlukukaudella hauskoja tiede- ja taidetehtäviä sovellukseemme. Lisäksi soveltavan kasvatustieteen tutkijat ja opiskelijat ovat lupautuneet kartoittamaan peliä pelanneiden luokkien kokemuksia, ajatuksia ja parannusehdotuksia pelikokemuksesta, pelimme vaikutuksesta lasten haluun ja mahdollisuuksiin pitää huolta luonnosta sekä pelin merkityksestä opetuksellisena ja kasvatuksellisena välineenä.

Olen superinnoissani siitä, että pelimme välityksellä maailman lapset voivat kommunikoida toistensa kanssa ja nähdä moninaista arkea ympäri maailmaa. Jo nyt meillä on tulevaa demoa varten koottuna lasten omalla kielellään kertomia tarinoita kymmenestä eri maasta – jokaisesta maanosasta muutama. Luokat ovat lähettäneet meille myös leikkejä ja askarteluehdotuksia toisten lasten kanssa jaettavaksi!

Iloisena kerronkin, että ensi vuoden puolella kaikki sovellukseen osallistujat voitte jo nähdä ja kuulla, mitä meillä ja muualla maailmassa puuhataan yhteisen ympäristömme hyväksi ja tietysti pelata peliä kanssani. Ensi syksynä pelin edelleen kehittelyssä mukana on ENO Schoolnet Association. Huippu juttu on sekin, että tulemme osallistumaan ENOn maailmanlaajuiseen ”istuta puu” -päivään.

Aivan viime metreillä mukaamme on hypännyt Susa Ruuhilahti, joka tuntuu työntävän lusikkansa jokaiseen soppaan mukaan. Se on ihan hyvä, sillä nyt minusta löytyy tietoa ja vaikka mistä näkövinkkelistä. On aikataulua, hankesuunnitelmaa, tavoitteita, nettisivuluonnokset, kolmen vuoden suunnitelma siitä, miten peli voisi palvella ja ympäristökasvattaa mahdollisimman monenikäisiä lapsia, nuoria ja aikuisiakin. Välillä ihan pyörryttää nuo suunnitelmat.

Ai, mistä ihmeen pelistä on kyse? Hiphei Hybridistä tietenkin. Näin siitä kertovat muut työryhmäläisemme:

Hiphei Hybridi yhdistää modernin pelaamisen osaksi luokkaopetusta. Opettajan johdolla tapahtuva pelaaminen edistää oppimista ja tukee lapsen kasvua kohti luontoa arvostavaa, tasa-arvoista ja maailman moninaisuutta ymmärtävää yksilöä ja yhteisön jäsentä.

Hiphei Hybridi näyttää ja tuntuu peliltä, eikä vain lainaa pelillisiä elementtejä. Progressiivinen eteneminen tarinassa, elävä visuaalinen yleisilme ja globaali vuorovaikutteisuus tekevät Hiphei Hybridistä täysin uudenlaisen tavan oppia asioita luokkaympäristössä ja myös sen ulkopuolella.

Sovellusta käyttävät lapset ja aikuiset auttavat Hipheitä. He etsivät yhdessä tietoja ja opettelevat taitoja fyysisen ja psyykkisen ympäristön parantamiseksi. Monikielinen ja kouluille maksuton sovellus yhdistää pelin, sadun ja mahdollisuuden tasavertaiseen yhteistyöhön yhteisen ympäristömme hyväksi.

”Tämän muistan aina, kun kuljen maailmalla, yhteinen on pallo jalkojemme alla.”

– Hiphei Hybridi

 

 

Hiphei Hybridi voitti pääpalkinnon Think Ink 2020 -kilpailussa ympäristökasvatussovelluksellaan.