Valmistuvat hankkeet
#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?
#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.
Lue lisääYhteismittareita tv- ja videomainontaan
Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.
Lue lisääTekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä
Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.
Lue lisääSähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun
Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.
Lue lisääMediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin
Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.
Lue lisääPigmenttipäällysteet painetun diagnostiikan alustana
Risto Koivunen tutkii väitöskirjassaan pigmenttipäällysteiden pintakemiaa muokkaavia erikoismusteita. Tutkimus on osa Functional Wicking Surfaces -projektia.
Lue lisääJournalisteista viestijöiksi: miten journalistin ammatti-identiteetti soveltuu viestintätehtäviin?
Valma Korhonen pyrki pro gradu -tutkielmassaan selvittämään, miten journalistien perinteisesti käsitetty, tietynlaiseen ammatilliseen etiikkaan, arvoihin ja ihanteisiin nojaava ammatti-identiteetti taipuu viestintätehtäviin.
Lue lisääSomevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle
Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta....
Lue lisääKoulutus ajantasalle: visuaalisen viestinnän koulutuksen kehittäminen
LAB-korkeakoulun Muotoiluinstituutin MILAB-hankkeen tavoitteena on monialaistaa ja päivittää visuaalisen viestinnän koulutusta vastaamaan paremmin nykyisiin ja tuleviin todennettuihin tarpeisiin koulutuksellisilla toimenpiteillä tuloksenaan parantunut työhön sijoittuminen ja kasvanut koulutuksen vetovoima.
Lue lisää