Valmistuvat hankkeet

#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?

#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.

Lue lisää
Yhteismittareita tv- ja videomainontaan

Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.

Lue lisää
Tekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä

Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.

Lue lisää
Sähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun

Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.

Lue lisää
Mediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin

Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.

Lue lisää
Pigmenttipäällysteet painetun diagnostiikan alustana

Risto Koivunen tutkii väitöskirjassaan pigmenttipäällysteiden pintakemiaa muokkaavia erikoismusteita. Tutkimus on osa Functional Wicking Surfaces -projektia.

Lue lisää
Journalisteista viestijöiksi: miten journalistin ammatti-identiteetti soveltuu viestintätehtäviin?

Valma Korhonen pyrki pro gradu -tutkielmassaan selvittämään, miten journalistien perinteisesti käsitetty, tietynlaiseen ammatilliseen etiikkaan, arvoihin ja ihanteisiin nojaava ammatti-identiteetti taipuu viestintätehtäviin.

Lue lisää
Somevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle

Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta....

Lue lisää
Koulutus ajantasalle: visuaalisen viestinnän koulutuksen kehittäminen

LAB-korkeakoulun Muotoiluinstituutin MILAB-hankkeen tavoitteena on monialaistaa ja päivittää visuaalisen viestinnän koulutusta vastaamaan paremmin nykyisiin ja tuleviin todennettuihin tarpeisiin koulutuksellisilla toimenpiteillä tuloksenaan parantunut työhön sijoittuminen ja kasvanut koulutuksen vetovoima.

Lue lisää