Tutkimushankkeet

Työkaluja lobbauksen hallintaan toimituksille ja toimittajille

Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke pyrki lisäämään uutistoimitusten lobbaustietoisuutta sekä kehittämään poliittisen päätöksenteon uutisoinnin työmenetelmiä. Kehittämishanke tuotti työkaluja, joiden avulla uutistoimitukset voivat varautua nykyistä paremmin mediasisältöjen kautta tapahtuvaan ulkopuoliseen vaikuttamiseen.

Lue lisää
WebAR mainospaikkana – opas uudenlaiseen mainontaan

AR-toimija Arilyn kartoitti yhdessä kolmen suomalaisen mediatalon kanssa mainosmyynnin nykytilaa, ja pohti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Hankkeessa konseptoitiin erilaisia immersiivisten lisätyn todellisuuden käyttökohteita, joita mediatalojen on mahdollista hyödyntää.

Lue lisää
Painetun median sivuainekokonaisuus käynnistyi Metropoliassa

Media-alan tutkimussäätiö myönsi huhtikuussa 2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle tukea 20 000 euroa Painovoimaa 2020-luvulle -hankkeeseen. Sen päämääränä on elvyttää korkeakoulutasoinen, modernin painotekniikan kehityksen ja ympäristökysymykset huomioiva printtimedian koulutus. Esikuvana Metropolialla on sen...

Lue lisää
Äänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuus ja skaalautuvuus

Voconaut Oy yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa toteutti tutkimushankkeen, jossa tutkittiin äänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuutta ja skaalautuvuutta. Hankkeen tavoitteena oli löytää äänimediasisältöihin perustuvien liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja tulevaisuusskenaarioita alustatalouden näkökulmasta.

Lue lisää
#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?

#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.

Lue lisää
Yhteismittareita tv- ja videomainontaan

Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.

Lue lisää
Tekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä

Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.

Lue lisää
Sähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun

Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.

Lue lisää
Mediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin

Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.

Lue lisää