Tutkimushankkeet
Työkaluja lobbauksen hallintaan toimituksille ja toimittajille
Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke pyrki lisäämään uutistoimitusten lobbaustietoisuutta sekä kehittämään poliittisen päätöksenteon uutisoinnin työmenetelmiä. Kehittämishanke tuotti työkaluja, joiden avulla uutistoimitukset voivat varautua nykyistä paremmin mediasisältöjen kautta tapahtuvaan ulkopuoliseen vaikuttamiseen.
Lue lisääWebAR mainospaikkana – opas uudenlaiseen mainontaan
AR-toimija Arilyn kartoitti yhdessä kolmen suomalaisen mediatalon kanssa mainosmyynnin nykytilaa, ja pohti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Hankkeessa konseptoitiin erilaisia immersiivisten lisätyn todellisuuden käyttökohteita, joita mediatalojen on mahdollista hyödyntää.
Lue lisääPainetun median sivuainekokonaisuus käynnistyi Metropoliassa
Media-alan tutkimussäätiö myönsi huhtikuussa 2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle tukea 20 000 euroa Painovoimaa 2020-luvulle -hankkeeseen. Sen päämääränä on elvyttää korkeakoulutasoinen, modernin painotekniikan kehityksen ja ympäristökysymykset huomioiva printtimedian koulutus. Esikuvana Metropolialla on sen...
Lue lisääÄänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuus ja skaalautuvuus
Voconaut Oy yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa toteutti tutkimushankkeen, jossa tutkittiin äänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuutta ja skaalautuvuutta. Hankkeen tavoitteena oli löytää äänimediasisältöihin perustuvien liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja tulevaisuusskenaarioita alustatalouden näkökulmasta.
Lue lisää#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?
#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.
Lue lisääYhteismittareita tv- ja videomainontaan
Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.
Lue lisääTekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä
Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.
Lue lisääSähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun
Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.
Lue lisääMediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin
Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.
Lue lisää