Tutkimushankkeet

Internet ilman kohdennettua mainontaa

IAB Finlandin toteuttama hanke tarkasteli, miten suomalaiset suhtautuvat internetmainontaan sekä sisällöistä maksamiseen. Lisääntyvä evästesääntely voi vaikuttaa maksumuurien yleistymiseen, vaikka käyttäjiä evästeet eivät välttämättä haittaa.

Lue lisää
Tie vapauteen teknologiajättien vallasta

Tie vapauteen -tutkimushankkeessa selvitettiin, millä tavoin suomalainen uutismedia on riippuvainen Piilaakson teknologiajäteistä. Hanke toteutettiin Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyönä.

Lue lisää
Digitaalinen tunnistautumispalvelu kehitteillä

Suomen markkinoille tuodaan kansallinen digitaalinen tunnistautumispalvelu, joka helpottaa kirjautumista sähköisiin palveluihin. Palvelua kehittää Suomen Tunnistautumisosuuskunta, joka yhdistää media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

Lue lisää
Kaikki mukaan ja homma hoituu – Karjalaisen organisaatiomuutos 2021

Marja Heinonen seurasi sanomalehti Karjalaisen digimatkaa kolme vuotta 2019–2021. Tuoreessa tutkimuksessa hän paneutuu erityisesti vuoden 2021 organisaatiomuutokseen. Mukana on myös yhteenveto Karjalaisen vuosien digimatkasta. Miten toimitus koki kehityksen eri käänteet?

Lue lisää
HIPPO – hybridi oppimispolku

HIPPO-tutkimuksessa tavoiteltiin ymmärrystä siitä, miten opettajat ja oppilaat kokevat digitaaliset oppimispolut, joita koronapandemian myötä on syntynyt.

Lue lisää
Painovoimaa-hanke luo toivoa graafiselle tekniikalle

Metropolia ammattikorkeakoulun Painovoimaa-hanke on työskennellyt graafisen tekniikan opintojen kehittämisen parissa useita vuosia. Nyt hankkeen tiimoilta on julkaistu opiskelijoiden tekemiä videoita, jotka kertovat painoalasta siitä kiinnostuneille mahdollisille tuleville opiskelijoille.

Lue lisää
Vastuullinen ja kannattava media-ala

Nordic Institute of Business & Societyn tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa vastuullisuuden tilaa erityisesti media-alalla ja selvittää, kuinka Suomen media-ala voi luoda vastuullisuudesta nykyistä selkeämmän kilpailuedun.

Lue lisää
Media-alan ympäristövaikutukset ja toimenpiteet kohti hiilineutraaliutta

Media-alan ympäristövaikutukset ja toimenpiteet kohti hiilineutraaliutta -hankkeen tavoitteena oli selvittää media-alan ja graafisen teollisuuden ympäristövaikutuksia.

Lue lisää
Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan

Media-alan tutkimussäätiön ja Åkerlundin mediasäätiön rahoittama Painovoimaa-hanke on edistynyt viime lukukausien koronahaasteesta huolimatta. Tavoitteena on ollut toisaalta herättää nuorten kiinnostusta printtimediaa kohtaan, toisaalta mahdollistaa erikoistuminen graafiseen tekniikkaan ja painomenetelmiin korkeakoulutasolla.

Lue lisää