Asiakas- ja käyttäjäymmärrys
Stipendiblogi: Mitä oikeastaan muistelemme silloin, kun puhumme radiomuistoista?
Lena Nelskylä palkittiin vuoden 2021 stipendikilpailussa. Nelskylän pro gradu -tutkielma tarkastelee kiintymyssuhteen rakentumista radion kuulijamuistoissa.
Lue lisääYksityisyyden turvaamista ja tietoturvan parantamista – tulevaisuuden media-arki nuorille
Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistyönä tehty Media-arki nuorten kuvittelemana -hanke tarkasteli nuorten käsityksiä mediasta. Hankkeen loppuraportti on nyt julkaistu.
Lue lisääMiten kuvitella tulevaisuuden media-arkea?
Tulevaisuuden media-arki nuorten kuvittelemana -tutkimushankkeessa (2020–2021) tutkittiin, millaista media-arkea nuoret toivovat ja millaisin menetelmin voitaisiin kuvitella vaihtoehtoja nykyiselle media-arjelle. Projektissa kehitettiin työpajamalli media-alan toimijoiden ja muiden tulevaisuuden media-arjen kuvittelusta kiinnostuneiden...
Lue lisääPING Helsingille 22 150 euroa tutkimustukea
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 7.4.2021 PING Helsingille 22 150 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Sosiaalisen median yhteiskunnalliset vaikuttajat: koeasetelmatutkimus”.
Lue lisääOnnistumisia, virheitä, epävarmuutta. Karjalaisen rohkea digimatka 2019-2020
Sanomalehti Karjalainen tekee Suomessa maakunnallisen median eturivissä systemaattista ja kokonaisvaltaista siirtymää kohti digitaalista tekemistä. Tuoreessa raportissa “Karjalaisen digirevoluutio 2019-2020” tarkastellaan, miten Karjalainen onnistui strategisessa digihankkeessaan vuosina 2019-2020.
Lue lisääPäätöksentekotapa ohjaa kuluttajien mediavalintoja
Kuluttajien mediavalintoja ohjaavat monet tekijät, eikä päätöksenteko ole niin harkittua kuin voisi luulla. Hanna Willman-Iivarinen mallintaa väitöskirjassaan kuluttajien mediavalintoihin vaikuttavia tekijöitä.
Lue lisää#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?
#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.
Lue lisääSomevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle
Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta....
Lue lisääMediasisältöjen esittämisessä voidaan hyödyntää koneoppimismenetelmiä
VTT:n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella koneoppimismenetelmien ja erityisesti vahvistusoppimisen hyödyntämismahdollisuuksia mediatuotannossa. Tutkimuskohteena oli mediasisältöjen esittäminen etusivulla.
Lue lisää