16.10.2018

VidCast esittäytyy

VidCast – videolla rikastettuja podcasteja

Vuonna 2018 media-alalla on puhuttu podcasteista ehkä enemmän kuin mistään muusta. Blogaajat ovat laajentaneet sisällöntuotantoaan podcasteihin, ja yritykset luovat podcast-sarjoja osana sisältömarkkinointiaan. Radiotoimijoille podcastit ovat luonnollinen FM-taajuuksien jatke – ”kolmas primetime”, niin kuin tavataan sanoa.

Myös Basso Mediassa asiaan on paneuduttu hartaudella, mutta olemassa olevaa haastaen. Mietimme, miksi ihmiset edelleen kuuntelevat musiikkia YouTubesta, vaikka voisivat kuunnella sen parempilaatuisena Spotifysta? Ehkä siksi, että video tuo lisäarvoa audiolle. Myös moni tubettaja toimii ikään kuin puhuvana päänä. Sisältöä on kiva katsella, mutta välttämätöntä se ei ole. Tässäkin video rikastuttaa audiota.

Näistä havainnoista syntyi VidCast – nyt jo demovaiheeseen edennyt, testattu ja toimivaksi havaittu käyttäjälähtöinen mobiiliapplikaatio, joka yhdistää podcastaamisen ja tubettamisen ”vidcastaamiseksi”. VidCast on kaikille avoin palvelu, jossa video rikastaa audiota. Tavoite on synnyttää naposteltavia vidcasteja, joita voi halutessaan joko katsoa ja kuunnella tai vain kuunnella VidCast-mobiiliapplikaatiolla TAI YouTubesta tai SoundCloudista eli alustoilta, joilla jo on valmiit yleisöt.

VidCast nojaa yhteisölähtöisyyteen ja käyttäjien luomaan sisältöön. Se hyödyntää videota ja audiota yhdessä ja erikseen. Loimme myös ratkaisun käyttäjäkokemukseen liittyvään tekniseen ongelmaan, mutta tämän osalta otimme takapakkia kesällä 2018, kun YouTube toi markkinoille oman premium-versionsa. Yksi tukipilarimme ikään kuin suli pois. Mutta sellaista se on – kaikkeen on mahdotonta varautua.

Vastoinkäymiset voivat joko lamauttaa ja sisuunnuttaa. Nyt uskallamme jo sanoa, että meille projektin parasta antia oli tehty matka, se että ongelmien osuessa kohdalle oli pakko ajatella uudelleen, kyseenalaistaa ja haastaa.

Nyt olemme ottamassa seuraavaa askelta: VidCast on haastanut itsensä siirtymään vielä seuraavalle tasolle. Siitä kerromme lisää, kun sen aika on. Kiirettä lanseerauksen kanssa ei ole, sillä emme koe, että mikään juna puksuttaisi ohitsemme. Takataskussamme on toimiva applikaatio, joka ehkä riittäisi jo sellaisenaankin, mutta jossa on ainekset suurempaan kuin aluksi edes uumoilimme.

Think Ink -kilpailua voimme kiittää jo tässä vaiheessa. Olitte juuri se oikea tuuppari, joka pakotti meidät ajattelemaan uudelleen ja navigoimaan itsellemme uuden reitin.