Opettaja- ja oppilaslähtöistä lukutaidon kehittämistä Tarinoita mediasta ja medialla –hankkeessa

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet

Tarinoita mediasta ja medialla -hankkeessa kerättiin tutkimusaineistoja ja -tietoa lasten lukijuudesta ja median käytöstä, perheiden roolista lasten lukemisen tukemisessa ja opettajista lukutaitopedagogeina. Hankkeessa kehitetyt menetelmät ja opit on koottu TARU®-oppaaseen, joka tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja lukutaidon kehittämiseen ja kirjallisuuskasvatukseen.

Nuori tyttö lukee keskittyneesti kirjaa ikkunan äärellä lämpimässä valossa.

Tarinoita mediasta ja medialla -hankkeessa uskottiin yhteisölliseen lukemisen harjoitteluun. Suomen- ja ruotsinkielisillä luokilla Raaseporissa tavoiteltiin lukuiloa, lukumotivaatiota ja lukuosaamista mediatekstien, luovan toiminnan ja laaja-alaisen oppimisen kautta. Tutkimuksissa on havaittu, että omaehtoinen lukeminen alkaa vähentyä jo alakoulussa, jos lukemiseen ei kannusteta sekä perheissä että koulussa. Hanke sai Media-alan tutkimussäätiön rahoituksen lukemisen pedagogiikan kehittämiseen viidensillä luokilla.

Oppilaita kannustettiin tekstien pariin sekä koulussa että vapaa-ajalla. Mieluisan luettavan saatavuuteen kiinnitettiin huomiota hankkimalla oppilaille pedagoginen äänikirjasovellus (Ebban), jossa on oman lukemisen seuranta. Monentyyppisten tekstien lukemiseen kannustettiin paikallishistoriaan keskittyvässä luovan kirjoittamisen pajassa. Siellä käsikirjoitettiin pareittain kuvitteellisiin tapahtumiin sijoittuvia podcasteja oikeiden henkilöiden ja paikkojen pohjalta. Hankkeessa toteutettiin kirjailijavierailuita sekä elämyksellinen kirjallisuustapahtuma yhdessä Agneta Möller-Salmelan kanssa.

Tarinoita mediasta ja medialla -hanke keskittyi tutkimusperustaiseen opetuksen kehittämiseen. Hankkeessa kerättiin tutkimusaineistoja ja -tietoa lasten lukijuudesta ja median käytöstä, perheiden roolista lasten lukemisen tukemisessa ja opettajista lukutaitopedagogeina. Lisäksi tutkimusluokissa testattiin muutamaa taideperustaista lukemaan innostamisen menetelmää: ennakointikertomusta, hybriditekstejä ja lukuteatterimenetelmää.

Kehitystä tukevat opettajien verkostoituminen ja oppilaiden monipuolinen aktivoiminen

Hankkeesta on ilmestynyt ja valmisteilla runsaasti tutkimusta ja pedagogista materiaalia. Hanke sai säätiöltä rahoituksen perusopetuksen lukemiskulttuurin kehittämiseen. Tutkimuksen myötä havaittiin opettajien verkostoitumisen tarve opetuksen kehittämisessä ja oppilaiden monipuolinen aktivoiminen lukutaitotoiminnassa. Lisäksi esiin nousi taidelähtöisen toiminnan kokonaisvaltaisuus ja sen merkityksellisyys sekä lukemisen määrälle että oppilaiden tekstiin kiinnittymiselle.

Lukemisen opetuksen kehittäminen vaatii tukea toisilta opettajilta ja kouluyhteisöltä. Se kysyy kykyä verkostoitua ja toimia oman paikkakunnan moniammatillisissa verkostoissa. Hankkeessa esimerkiksi huomattiin, kuinka yhteydet kirjastoon, kirjailijoihin, paikallisiin lehtiin ja radioon sekä e-kirjapalveluun laajentavat oppilaiden lukemisen ja kirjoittamisen alaa ja auttavat opettajaa näkemään tekstien merkityksen ja kirjallisuuden laajasti. Lisäksi oppilaiden lukuosaaminen kehittyy parhaiten yhteisöissä, joissa oppilas voi toimia sekä tekstien tuottajana että vastaanottajana samaan aikaan ja hyödyntää monikanavaista tiedonhakua. Lukeminen vaiheistettuna monisarjaisena tapahtumana auttaa ottamaan huomioon oppilaiden erilaiset lukemisen tarpeet ja taidot sekä tarjoaa mahdollisuuden liittää lukemisen ja kirjoittamisen harjoitteluun oppilaan omia motivaation kohteita.

Hankkeen aikana myös tutkija-kouluttajat oppivat paljon. Tutkimusperustainen kehittämis- ja kokeilutoiminta koulussa vaatii kaikkien osapuolien sitoutumista, avointa suhtautumista ja valmiutta joustaa vakiintuneista opettamisen käytänteistä ja ajattelutavoista. Yksi hankkeen haasteista oli laaja-alaisten oppimisprosessien arviointi ja niiden tarkastelu osana lukuosaamisen kehittämistä. Tätä arviointia varten hankkeessa kehitettiin eri yhteyksiin sovellettava arviointimalli (TARU®), joka auttaa kohdistamaan arviointia, tukee konkreettisesti taitojen kehittymistä ja auttaa suunnittelemaan ryhmän pedagogista toimintaa.

Tarinoita mediasta ja medialla -hankkeen pedagoginen kehittämistoiminta on koottu yhteistyössä Opinkirjon kanssa valmistuneeseen TARU®-oppaaseen, joka on vapaasti saatavilla TARU®-nettisivuilla ja Opinkirjon materiaalipankissa. TARU®-oppaassa johdatellaan käytännönläheisesti usean elämyksellisen lukemisen menetelmän pariin, joita ovat lukuteatteri, hybridikirja, ennakointikertomus, muotokuvakollaasi, hiljainen kirja, kamishibai-teatteri ja iltasatukirjahylly. Ne ovat oppaassa vaivattomasti käyttöön otettavassa, sovellettavassa muodossa arviointiohjeineen.

 

Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. (2024). TARU®-opas lukutaidon kehittämiseen ja kirjallisuuskasvatukseen. Opinkirjo.

Hankkeen verkkosivut: tarinoillalukijaksi.fi

 

Media-alan tutkimussäätiö rahoitti hanketta osana vuoden 2022 tutkimusteemaa lukutaidon pelastamiseksi.