Suomalaisista valtaosa luottaa uutisiin – ero luottamuksessa kasvanut oikeiston ja vasemmiston välillä

Reuters Digital News

Suomessa on edelleen vahva luottamus uutisiin. Aikuisväestöstä 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa. Ero vasemmiston ja oikeiston luottamuksessa on kuitenkin kasvanut, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

Kuvituskuvassa mies selaa verkkouutisia tabletilla päivänvalossa ikkunan ääressä. Pöydällä on kahvikuppi ja tabletin suojakotelo.

Suomessa luottamus uutisiin on ollut tutkimuksen koko mittaushistorian ajan yleisempää kuin muissa maissa. Luottamus kuitenkin vaihtelee eri väestöryhmien keskuudessa. Naiset luottavat uutisiin hieman miehiä yleisemmin ja nuoret ikääntyneempiä harvemmin. Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut puolestaan luottavat uutisiin yleisemmin kuin pienituloiset ja matalammin koulutetut. Lisäksi poliittisesti hyvin oikeistolaisesti asennoituvien keskuudessa uutisiin luottavien osuus on pienempi kuin lähemmäs vasemmistoa tai poliittista keskustaa itsensä asemoivilla. Eri puolueita äänestäneistä luottamus on vähäisintä perussuomalaisten keskuudessa.

”Oikeistolaiseksi itsensä mieltävien medialuottamuksen heikentyminen voi heijastaa julkista keskustelua, jossa erityisesti muutamat perussuomalaisten edustajat ovat syyttäneet valtamediaa vihervasemmistolaisuudesta”, pohtii Suomen maaraportista vastannut Tampereen yliopiston tutkija Esa Reunanen.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten uutismediat voisivat lisätä vastaajien luottamusta uutisiin. Reilu neljännes vastanneista uskoo totuudellisuuden vahvistamisen, kuten paremman faktantarkastuksen ja huhujen välttämisen, lisäävän luottamusta. Noin viidennes vastanneista puolestaan haluaa uutisista puolueettomampia, ja niin ikään noin viidennes kannattaa läpinäkyvyyden lisäämistä.

Suomessa uutisista kiinnostuneiden osuus on suurempi kuin useimmissa muissa vertailun maissa. Suomalaisista 63 prosenttia on uutisista erittäin tai varsin kiinnostuneita. Uutiset kiinnostavat miehiä (71 %) yleisemmin kuin naisia (56 %). Myös korkeasti koulututtujen, hyvätuloisten ja ikääntyneiden keskuudessa uutisista kiinnostuneiden osuus on keskimääräistä suurempi.

Suomalaisista 27 prosenttia kertoo välttelevänsä uutisia vähintään toisinaan. Uutisten välttely on hieman keskimääräistä yleisempää naisten, nuorten ja vähätuloisen keskuudessa. Puolet uutisia vähintään satunnaisesti välttelevistä suomalaisvastaajista kertoo välttelyn syyksi niiden negatiivisen vaikutuksen mielialaan, ja lähes yhtä moni sanoo syyksi sotien ja konfliktien liiallisen käsittelyn.

Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on yleistynyt kymmenessä vuodessa nuorten aikuisten pääasiallisena uutislähteenä kymmenestä prosentista 26 prosenttiin. Kaikkien vastaajien kesken osuus on kaksinkertaistunut 11 prosenttiin. Kansainvälisesti verraten sosiaalista mediaa pääasiallisena uutislähteenä käyttävien osuus on Suomessa kuitenkin vertailun toiseksi pienin, ja nuorista aikuisistakin valtaosa seuraa viikoittain myös journalistisia uutisvälineitä.

Sosiaalisen median kanavat nousivat kärkeen, kun vastaajilta kysyttiin, mitä he pitävät merkittävinä väärän ja harhaanjohtavan tiedon saamisen paikkoina. Suomalaiset mainitsivat yleisimmin TikTokin (66 %), X:n (55 %) ja Facebookin (53 %). Uutissivustot (14 %) ja kasvokkaiset keskustelut (9 %) mainittiin huomattavasti harvemmin.

Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen korostaa Suomen maaraportissa medialukutaidon tärkeyttä TikTokin kasvattaessa suosiotaan nuorten uutiskanavana: ”Tiktok on tulvillaan koukuttavia ”uutisia”. Tässä mis- ja disinformaation tulvassa perinteisen, vastuullisen ja faktapohjaisen journalismin on kyettävä entistä läpinäkyvämmin ja selkeämmin perustelemaan toimintansa.”

Suomen maaraportissa tutkimustuloksia ovat kommentoineet tänä vuonna Financial Times -lehden tekoälykirjeenvaihtaja Melissa Heikkilä, Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy:n toimitusjohtaja ja Ylä-Satakunnan päätoimittaja Jukka Huikko, Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen, toimittaja, tietokirjailija ja Uuden Jutun toimituspäällikkö Sonja Saarikoski sekä MTV Uutisten sosiaalisen median vastaava tuottaja Joni Tuominen.

Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimus vertaa uutisten käyttöä 48 maassa. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa. Tutkimus tehdään vuosittain, ja Suomi on ollut mukana vuodesta 2014. Media-alan tutkimussäätiö rahoittaa raporttia. Tämän vuoden tutkimus tehtiin tammi-helmikuussa verkkokyselynä, josta vastasi YouGov-tutkimuslaitos.

 

Voit katsoa julkistustilaisuuden (17.6.2025) tallenteen alla olevalta videolta.

 

Uutismedia verkossa 2025 -raportti (pdf)

Mediatiedote: Suomalaisista valtaosa luottaa uutisiin – ero luottamuksessa kasvanut oikeiston ja vasemmiston välillä (pdf)

Pressmeddelande: Majoriteten av finländarna litar på nyheterna (pdf)

Press release: The majority of Finns trust the news (pdf)

Kansainvälisen raportin tiedote ENG (pdf)

Esa Reunasen esitysdiat 17.6.2025 (pdf)

Amy Ross Arguedasin esitysdiat 17.6.2025 (pdf)