Tiivistelmä
Väitöskirjan aiheena on iltapäivälehtien ja mediakentän muutos, eli tutkimus liittyy laajemmin median murroksen viitekehykseen ja pyrkii konkretisoimaan median murroksen kehityskulkuja ja vaikutuksia Suomessa.
Tutkimusaineistona ovat vuosien 1985-2015 Ilta-Sanomat ja Iltalehdet, joita analysoidaan kvantitatiivisin ja laadullisin sisällönerittelyin. Lisäksi on tehty noin kaksikymmentä media-asiantuntijoiden teemahaastattelua.
Keskeisiä tutkimuskysymyksiä ovat: Miten iltapäivälehdet ovat muuttuneet ja miten tämä muutos ilmentää laajempaa median murrosta? Millaisia tulevaisuudennäkymiä iltapäivälehdillä on tilanteessa, jossa niiden printtimarkkina on kutistunut 1980-luvun alkuvuosien tasolle ja digitaalinen kasvu on ollut räjähdysmäistä?
Yhteyshenkilö
- Pasi Kivioja
- kivioja.pasi.j@student.uta.fi