Reutersin Digital News Report 2024 -kyselytutkimuksessa selvitettiin yleisön suhtautumista tekoälyn käyttöön uutisten tuottamisessa. Vastausten perusteella yleisö haluaa pitää vastuun uutisten sisällöstä toimittajalla tekoälyn sijaan. Helsingin Sanomien journalistisen kehityksen johtaja Esa Mäkinen kommentoi Suomen maaraportissa tekoälyn käyttöä mediassa.
Tekoälyn käyttö mediassa on kuin seksi teini-ikäisille: paljon puhetta, vähemmän käytännön kokemusta.
Kansainvälisissä seminaareissa kollegojen kanssa on tullut naureskeltua, että joka toisella on uusi komea titteli. Yleensä se on sekoitus generatiivista tekoälyä, vastuullisuutta ja dataa.
Kaikki tuntuvat tekevän suunnilleen samoja asioita. Tiivistelmät, roboääni, kuvitusten automaatio, otsikot, hakukoneotsikot, versiointi, vektoritietokannat, kuten TM tuuma ja chättikäyttöliittymät, ovat ideoinnin keskiössä. Jotkut mediat ovat nopeampia, jotkut hitaampia asioiden saamisessa tuotantoon.
Luulen kaikkien generatiivista tekoälyä käytännössä kokeilleiden törmänneen samaan ongelmaan: kielimallit ovat epäluotettavia ja epävakaita teknisiä vekottimia. Vaatii yllättävän paljon työtä saada niistä irti luotettavia tuloksia. Esimerkiksi: kun tekoäly lyhentää tekstiä, pitäisi olla sörkkimättä sitaattien sisältöä. Ei voi muuttaa ihmisen sanomisia toiseksi. Tämä ongelma on promptauksella hankala ratkaistava, joten asiassa pitää turvautua tavalliseen koodaukseen.
Kohta on kulunut kaksi vuotta ChatGPT:n julkaisusta, ja vielä ei näy disruptiota mediamarkkinassa. Kovat puheet tekoälyn tarjoamasta mullistuksesta ja käytännön esimerkit ovat vielä ristiriidassa.
Se ei silti tarkoita, etteikö generatiivinen tekoäly olisi merkittävä teknologia. Iphonen julkaisusta Nokian kaatumiseen meni kuusi vuotta. Tämä lienee hyvä vertailukohta sille murrokselle, joka on käsissä.
Lähiaikoina alamme nähdä, mistä suunnasta isompia muutoksia on tulossa. Applen Sirin teko älyominaisuudet ja vastaavat tavat kuluttaa mediaa ilman, että medialla on roolia ovat tärkeä tuleva merkkipaalu.
Toinen digitaalinen transformaatio on käsillä, vaikka ensimmäisestäkään on tuskin selvitty.
Esa Mäkinen
johtaja, journalistinen kehitys
Helsingin Sanomat
Kirjoitus on julkaistu Reuters-instituutin Digital News Report 2024 Suomen maaraportissa.