5.12.2019

Reuters lyhyesti: WhatsApp ja Instagram kasvattavat suosiotaan

Reutersin Uutismedia verkossa 2019 -tutkimuksen mukaan pikaviestipalvelut ja Instagram kasvattavat suosiotaan voimakkaasti. Käytön lisääntyminen sekä yleisesti että uutisiin liittyen on kansainvälinen trendi.

Some-sovelluksia älypuhelimessa.

Sosiaalisen median käytön merkittävin muutos on pikaviestipalvelujen ja Instagramin suosion voimakas kasvu, kerrotaan Uutismedia verkossa 2019 -raportissa. Erityisesti WhatsApp ja Instagram ovat kasvattaneet suosiotaan. Pikaviestipalvelu WhatsAppin käyttö on kasvanut vuoden 2015 32 prosentista jopa 61 prosenttiin. Instagramin suosio on niin ikään noussut samassa ajassa jopa yli 20 prosenttia – 14 prosentista 37 prosenttiin.

Suomalaisten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat edelleen asemansa koko tutkimuksen ajan säilyttäneet Facebook sekä YouTube. Myös maailmalla Facebook on useimmissa maissa suosituin sosiaalisen median palvelu yleisesti sekä uutiskäytössä.
Suosituin kotimainen sosiaalisen median palvelu Suomi24 on menettänyt suosiotaan vuosien aikana ja on nyt samalla tasolla Twitterin suosion kanssa, 16 prosentissa.

Sosiaalisen median palveluiden käytössä on eroja sukupuolten ja ikäryhmien kesken. Naiset suosivat miehiä enemmän Facebookia, Facebook Messengeriä, Pinterestiä, Instagramia ja WhatsAppia. Miehet taas käyttävät enemmän YouTubea, Twitteriä, Suomi24:ä sekä LinkedIniä. Nuoremmat käyttävät vanhempia enemmän useimpia sosiaalisen median palveluita. 18–24-vuotiaiden suosituin sosiaalinen media on WhatsApp, toiseksi suosituin YouTube ja kolmanneksi suosituin Facebook.

Uutiskäytössä Facebook on muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna ylivoimainen: Facebookia kertoi käyttävänsä 30 prosenttia suomalaisista, kun toisista suosituinta YouTubea kertoi käyttävänsä uutisiin vain 14 prosenttia. Nuorissa sosiaalisen median käyttö uutisten seuraamiseen, jakamiseen ja keskusteluun on suositumpaa kuin vanhemmissa ikäryhmissä. Myös nuorille Facebook on suosituin sosiaalisen median palvelu uutiskäytössä. Samoin YouTuben ja WhatsAppin uutiskäyttö on yleisintä nuorten keskuudessa.

Tutustu tarkemmin Uutismedia verkossa 2019 -raporttiin.

Kansainvälinen Uutismedia verkossa 2019 -tutkimus toteutettiin tänä vuonna 38 eri maassa. Raportti tarjoaa kansainvälistä vertailutietoa medioiden käytöstä. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMETissa. Maaraportti luo ainutlaatuisen katsauksen suomalaisten mediakäyttöön.

Reuters lyhyesti tarjoaa tiivistetyn katsauksen Reutersin Uutismedia verkossa 2019 -raportissa esiin nousseisiin teemoihin.