Medialukutaidon vahvistaminen sosiaalisen median journalismissa on Leinosen mielestä yksi modernin journalismin kohtalonkysymyksistä. Sosiaalisen median vaikuttajilla on merkittävää valtaa jo lähes kaikkiin ikäluokkiin, ja erityisesti uutistoimijoilla on valtava vastuu sosiaalisessa mediassa julkaistun sisällön luotettavuudesta.
Journalistien pitäisi pystyä toimimaan vaikuttavasti, luotettavasti ja lähestyttävästi sosiaalisen median alustoilla etteivät he menetä täysin yhteyttä vaikeasti tavoitettaviin yleisöihin. Leinosen tutkimusprojekti Oxfordin yliopiston Reuters-instituutissa pyrkii uudelleenmäärittelemään, kuinka uutisvaikuttajat ja sosiaalisen median journalistit voivat aktiivisesti edistää medialukutaidon parantamista ja integroida medialukutaitoa sekä kriittistä ajattelua lisääviä elementtejä sisällöntuotantoon.
Medialukutaidon opettaminen ei voi enää olla yksittäinen kurssi koulussa tai erillinen verkkosivu, vaan sen pitäisi olla integroitu osaksi sosiaalisen median uutissisällöntuotantoa. Miten sosiaalisen median uutissisällöntuotanto voisi sisältää elementtejä, jotka parantavat medialukutaitoa ja vahvistavat esimerkiksi kriittisen ajattelun taitoja?
Leinosen työ kattaa ainakin kirjallisuuskatsauksen media- ja informaatiolukutaidon pedagogiikasta, uutisvaikuttajien sisältöjen analysoinnin sekä uutisvaikuttajien ja asiantuntijoiden haastattelut. Tavoitteena on luoda helposti ymmärrettävä työkalupakki ja tieteellistä pohjaa tutkimusprojektista 9 kuukauden aikana.