Jyväskylän yliopistolle 67 771 euroa tutkimustukea

Myönnetyt apurahat

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 10.6.2025 pitämässään kokouksessa 67 771 euroa tutkimustukea Jyväskylän yliopiston hankkeelle ”Hetkellisyys ja visuaalisuus sosiaalisen median uutissisällöissä”.

Hankkeessa syvennytään nuorten yleisöjen tavoitettavuuden ja osallistamisen haasteisiin tutkimalla uutismedioiden Instagramin ja TikTokin uutissisältöjä sekä nuorten yleisöjen (18–25-vuotiaiden) käsityksiä ja kokemuksia uutisten kulutuksesta sosiaalisen median alustoilla. Hanke kasvattaa ymmärrystä sosiaalisen median hetkellisvisuaalisista uutissisällöistä osana journalistista työtä. Hetkellis-visuaalisia uutissisältöjä ilmentävät lyhyet, nopeat ja katoavat audiovisuaaliset mediasisällöt, kuten TikTokin nopea videouutisvirta ja Instagramin 24 tuntia nähtävissä olevat tarinajulkaisut.

Aineisto muodostuu 1) suomalaisten ja kansainvälisten uutismedioiden Instagram- ja TikTok-postauksista, 2) suomalaisten ja kansainvälisten nuorten someuutiskulutusta käsittelevästä etnografiasta ja haastatteluista sekä 3) suomalaisten toimitusten varjostus- ja haastatteluaineistosta. Aineisto analysoidaan haastattelu-, etnografia- ja verkkoaineistojen yhdistelmille soveltuvalla monimenetelmällisellä otteella.

Hanke toteutetaan Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella journalistiikan opintosuunnassa. Hankkeen vastuullinen johtaja on (FT) Margareta Salonen ja toinen pääasiallinen tutkija on (FT) Veera Ehrlén. Professori Turo Uskali ja dosentti Olli Seuri ovat osa hanketiimiä. Hanke toteutetaan yhteistyössä Kööpenhaminan ja The Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) -yliopistojen kanssa. Hankkeen mediapartnerit ovat Yle, Helsingin Sanomat ja Keskisuomalainen.

Hanke tuottaa skaalautuvuutta uutismediakentälle ja best practices -hyötytietoa uutismedioille, jotka eivät ole juurikaan hyödyntäneet nuorten suosimia hetkellisiä (lyhyt)video- ja kuvamuotoja. Hanke lisää ymmärrystä siitä, millaisessa muodossa TikTok- ja Instagram-sisältöjä kannattaisi tuottaa, jotta ne kiinnostaisivat nuoria mutta samalla palvelisivat journalistisia arvoja ja autonomiaa. Tutkimus osallistuu tieteelliseen keskusteluun portinvartijuuden vallan jakautumisesta sosiaalisessa mediassa.