tammikuu 30, 2019

Matkaraportti ANZMAC-konferenssista 

Hanna Reinikainen osallistui joulukuussa 2018 Media-alan tutkimussäätiön tuella Australian & New Zealand Marketing Academyn (ANZMAC) konferenssiin. Reinikainen esitti konferessissa paperin, joka käsittelee kaupallisten suositusten tehokkuutta tubettajien sisällöissä.

Vuodesta 1998 asti järjestetty ANZMAC tuo yhteen sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin tutkijoita ja asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Tällä kertaa konferenssiin osallistui noin 350 sosiaalisen median ja markkinoinnin tutkijaa ja asiantuntijaa.

Ennen varsinaista konferenssia järjestettiin kaksipäiväinen seminaari jatko-opiskelijoille. Doctoral Colloquium on hyvä kanava saada palautetta omalle väitöskirjatyölleen. Jokaiselle osallistujalle oli osoitettu kaksi kokenutta mentoria, joilta sai palautetta omasta työstä. “Sain toiseksi mentorikseni Dr. Paul Ballantinen, joka on kirjoittanut artikkeleita parasosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Toinen mentorini, Dr. Catherine Bentham puolestaan keskittyi palautteessaan metodologiaan”, Reinikainen kertoo.

Reinikaisen konferenssissa esittelemä paperi käsitteli kaupallista yhteistyötä tubettajien 360-videoilla. Paperi on kirjoitettu yhdessä Juha Munnukan, Vilma Luoma-ahon ja Devdeep Maityn kanssa. “Paperissa tarkastelen, kuinka 360-videon katsojat arvioivat toisaalta kaupallista yhteistyötä ja toisaalta ”immersiivistä parasosiaalisuuden kokemusta” tubettajan 360-videolla.”

Reinikaisen konferenssikokemus oli positiivinen. Toista kertaa ANZMAC-konferenssiin osallistunut Reinikainen kuvailee konferenssin tunnelmaa välittömäksi. “Keskustelut ovat kannustavia ja ne käydään hyvässä hengessä. Verkostoitumismahdollisuudet ovat erittäin hyvät. Voin lämpimästi suositella sekä jatko-opiskelijoiden seminaaria että itse konferenssia.”

Lue koko matkaraportti täältä.

Lue konferenssiesitys täältä.

Hanna Reinikainen on väitöskirjatutkija Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän tutkii kaupallisia sisältöjä tubettajien videoilla.