Jukka Huikko Reuters-raportissa: Paikallislehdistö tienhaarassa – yhteistyön ja uudistumisen aika

Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että uutismediaa pidetään sosiaalista mediaa parempana paikallistiedon lähteenä. Ylä-Satakunnan päätoimittaja Jukka Huikko korostaa Suomen maaraportissa paikallislehdistön uudistumisen tarvetta.

Kuvassa Jukka Huikko valkoisella taustalla ja reunoilla värikkäitä ympyröitä.

Paikallislehdistö on lähidemokratian yksi kulmakivi. Nykytilanteessa kenttä jakautuu kahtia: mediakonsernien omistamiin lehtiin ja itsenäisiin pienjulkaisijoihin. Lisäksi alueellinen sijainti – kasvukeskuksen kyljessä vai taantuvalla alueella – vaikuttaa ratkaisevasti lehden toimintaympäristöön ja elinvoimaan. 

Erityisesti itsenäisillä, kasvukeskusten ulkopuolella toimivilla kustantajilla on nyt edessään vakavia haasteita. Jakelun kustannusten kasvu, digitaalisen näkyvyyden paikallinen ja globaali kilpailu, ja viimeisimpänä esimerkiksi kuntien omat tiedotuskanavat, ovat kiristäneet paikallislehtien toimintakenttää. 

Monessa lehdessä muutama henkilö vastaa käytännössä kaikesta – toimituksesta ilmoitusmyyntiin, tilaajahallinnasta tekniseen kehitykseen. Yksikkökustannukset nousevat väistämättä korkeiksi, ja osaamisen rajat tulevat nopeasti vastaan. 

Tässä tilanteessa paikallislehdistön sisäinen yhteistyö ei ole enää vain vaihtoehto – se on elinehto. Lehtien tulisi yhdessä tarkastella mahdollisuuksia syvempään synergiaan. Kehittyneillä toimialoilla tämäntyyppistä resurssien yhdistämistä on tehty jo vuosia. Miksei siis paikallismediassa? 

Paitsi digitaalisen jakelun kenttä myös digitalisaatio yhdistettynä työn tekemisen uusiin muotoihin tarjoavat paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Kysymys ei ole vain siitä, miten lehdet tavoittavat lukijansa, vaan myös siitä, miten mainostajat tavoittavat alueensa ihmiset tehokkaasti ja mitattavasti. Ydintoimintojen – kuten riippumattoman, paikallisen sisällön tuotannon – turvaaminen edellyttää sitä, että tukitoiminnot järjestetään uudella tavalla. Pienten mutta vakavaraisten kustantajien keskustelu kondolisaatiosta olisi sekin perusteltua. 

Paikallislehti ei ole enää vain paperinen tuote – se on alusta, yhteisönsä ääni ja identiteetin rakentaja. Mutta jotta tuo ääni ei vaimene, sen taustalle tarvitaan uusia rakenteita ja yhteistyötä. Tienhaarassa seisominen ei riitä, on uskallettava ottaa askel eteenpäin. 

 

Jukka Huikko
päätoimittaja
Ylä-Satakunta
& toimitusjohtaja
Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy 

 

Kirjoitus on julkaistu Reuters-instituutin Digital News Report 2025 Suomen maaraportissa.

Lue koko Uutismedia verkossa 2025 -raportti (pdf)