Reuters-instituutin Digital News Report 2024 -tutkimuksen perusteella verkkouutisista vuoden aikana maksaneiden osuus on Suomessa 20 prosenttia. Osuus on pysynyt vuodesta 2020 alkaen käytännössä ennallaan. Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kirjoittaa Suomen maaraportissa uutismedian maksullisten digituotteiden haasteista.
Digitaalisten tilaustuotteiden rakentaminen on ollut jo vuosia perinteisten uutismediatalojen prioriteettilistan kärjessä ja kansainvälisten konferenssien tärkein puheenaihe. Kun digitaalisen mainonnan ekosysteemi muuttuu yhä epävarmemmaksi ja painetut tuotteet alkavat olla elinkaarensa lopussa, vaihtoehtoja ei oikein ole.
Suomessa kulutetaan uutisia digitaalisissa kanavissa verrattomasti enemmän kuin lähes missään muualla. Olemme myös Uutismedia verkossa 2024 -raportin mukaan ylempää keskisarjaa, kun katsotaan, kuinka moni maksaa digitaalisista uutispalveluista.
Norjassa ja Ruotsissa digisisällöistä maksetaan kuitenkin kertaluokkaa enemmän. Osaltaan se johtunee siitä, että suomalaisen median sisältöjen maksullisuusaste on verrattain alhainen. Molemmat iltapäivälehdet, suuret päivälehdet ja verovaroin pyörivä yleisradioyhtiö tarjoavat uutissisällön pääasiassa maksutta.
Raportin mukaan uutismedian tilattavien digituotteiden kasvu on monella markkinalla, myös Suomessa, jo hyytynyt. Meillä pitäisi silti olla varaa kasvaa. Suomalaiset ovat tottuneet lukemaan digitaalista uutismediaa, eivätkä digialustojen suosittelualgoritmien muutokset ole heiluttaneet yleisöjä samalla tavalla kuin muualla, koska emme ole riippuvaisia niiden tuomasta liikenteestä. Uutisväsymyskään ei ole yhtä suuri ongelma kuin muissa maissa. Ja painettujen lehtien tilauksista ja irtonumeromyynnistä vapautuu koko ajan euroja edullisempiin digitilauksiin käytettäväksi. Valitettavasti euroille on kuitenkin paljon muitakin ottajia.
Me Iltalehdessä loimme oman digitaalisen tilaustuotteemme runsaat kolme vuotta sitten. Kasvu on ollut nopeaa ja tämän raportin mukaan Iltalehti Plus on Suomen toinen suuri valtakunnallinen tilaustuote.
Etenkin alku on ollut irtonumeroiden myymiseen tottuneelle toimitukselle helppoa. Alkuvaiheessa tilaajamäärät kasvavat oikeastaan samalla logiikalla kuin lehdet liikkuvat markettien ja kioskien telineistä – yksittäiset kiinnostavat jutut ja niiden otsikot myyvät.
Mitä suuremmaksi tilaajamäärä kasvaa, sitä olennaisemmaksi tulee se, miten lukijoista pidetään huolta ja miten heidät saadaan pysymään tilaajina. Se vaatii uudenlaista tuoteajattelua ja -osaamista. Samalla moni datalla johtamiseen uskova organisaatio huomaa, ettei dataa ole sittenkään tarpeeksi, se on väärässä paikassa tai sitä vain ei osata käyttää. Tai sitten viranomaisen kireä sääntely varmistaa, ettei datasta ole hyötyä.
Tarjolla olevan digitaalisen informaation määrä kasvaa edelleen räjähdysmäisesti ja generatiivinen tekoäly pitää huolen siitä, että tahti vain kiihtyy. Infotsunamin kakofoniassa luotettavan, laadukkaan ja ihmisille merkityksellisen journalistisen sisällön arvo kasvaa.
Uutismedia voi selviytyä vain, jos se panostaa sisältöön nykyistä enemmän. Samalla on selvää, ettei tilattava journalistinen media voi menestyä ilman aivan uudenlaista osaamista.
Perttu Kauppinen
vastaava päätoimittaja
Iltalehti
Kirjoitus on julkaistu Reuters-instituutin Digital News Report 2024 Suomen maaraportissa.