Media-alan säätiöllä on optio rahoittaa vuosittain erityisteemaa, jonka aihe liittyy johonkin ajankohtaiseen aiheeseen. Aihe julkistetaan vuosittain kesällä, jolloin käynnistetään aiehaku. Puolen vuoden mittaisista hankkeista tehdään päätökset syksyllä. Tärkeäksi tunnistetusta aiheesta voidaan myös tehdä hanke-ehdotus esimerkiksi suoraan jollekin sopivalle taholle.
Vuonna 2021 rahoitettiin kahta hanketta, kun erityisteemana oli tunnistautuminen ja datan hyödyntäminen asiakaskokemuksen optimoimiseksi.
2021: TUNNISTAUTUMINEN JA DATAN HYÖDYNTÄMINEN ASIAKASKOKEMUKSEN OPTIMOIMISEKSI
2020: VASTUULLISUUS KILPAILUTEKIJÄNÄ
2019: Media-alan osaamistarpeiden kehitys
2018: Sisältöjen maksullisuus ja globaali kehitys
2018: Ääni, ääniohjaus ja suomen kielen käyttö
2016: Uutismedian uudet liiketoimintamallit USA:ssa