8.10.2024

Verkkopeli Tarinatalo innostaa lapsia ja nuoria kirjoittamaan

Uusi Tarinatalo-verkkopeli motivoi 5.–9.-luokkalaisia koululaisia kirjoittamaan ja tukee peruskoulun kirjoittamisen opetusta. Verkkopeliympäristö on veloituksetta kaikkien Suomen opettajien käytettävissä.

Kuvituskuvassa etualalla teini-ikäiset tyttö ja poika ovat läppärin ääressä luokkahuoneessa. Taka-alalla opettaja ohjaa kahta tietokoneiden ääressä istuvaa oppilasta.

Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon opiskelumotivaation laskeminen on ajankohtainen huolenaihe. Samalla peruskoulun opetussuunnitelma velvoittaa kouluja ja opettajia siihen, että lapsia innostetaan lukemisen ja kirjoittamisen pariin.

Vastauksena tähän haasteeseen Lapin yliopisto, Oulun yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu ovat toteuttaneet yhteistyössä verkkopeliympäristön, joka motivoi lapsia ja nuoria kirjoittamaan. Kyseessä on ainutlaatuinen hanke, sillä yli kaksi vuotta kehitetty verkkopeliympäristö on veloituksetta kaikkien Suomen opettajien käytettävissä.

Tarinatalo-peli rakentuu pohjoisten korkeakoulujen monitieteiselle tutkimus- ja kehittämisyhteistyölle. Se yhdistää Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan pedagogista osaamista, Oulun ammattikorkeakoulun ohjelmointiosaamista sekä Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden käyttäjälähtöisen teknologian ja hyötypelien suunnitteluosaamista.

Erilaisten kirjoitustaitojen harjoitteleminen vahvistaa minäpystyvyyttä

Tarinatalo-pelissä pelaaja tuottaa oman tarinatekstinsä, ja siihen valmistaudutaan vaiheittain. Tarinan kirjoittamista varten kerätään ja harjoitellaan erilaisia kirjoittajan taitoja.

– Monipuoliset tehtävät opettavat laajasti kirjoitustaidon eri osa-alueita. Ne ovat valtavan tärkeitä myös siksi, että ne tukevat kirjoittamisessa tärkeää minäpystyvyyden tunnetta, Lapin yliopiston yliopistonlehtori Outi Kallionpää korostaa.

Oppimisympäristössä voi opetella esimerkiksi seuraavia asioita: kirjoittajan valmiuksia (tyhjän paperin kammon selättäminen, virheiden sietäminen, vapaus ideoida, luovuus), tekstilajitaitoja, tarinan kaaren rakentamista, kirjoitusprosessin hallitsemista ja kielioppia.

Nuorten ideat ja toiveet näkyvät valmiissa pelissä

Oppimisympäristön lopulliset käyttäjät, peruskouluikäiset lapset ja nuoret, ovat olleet aktiivisesti mukana kehittämistyössä. Kouluissa järjestetyissä työpajoissa nuoret kertoivat suunnittelijoille omia ajatuksiaan sekä ideoivat ja suunnittelivat pelimateriaaleja. Lisäksi he ovat toimineet pelin testaajina ja palautteenantajina ennen julkaisua.

Luokkahuonetyöskentelyn avulla tutkijat ovat voineet testata esimerkiksi pelissä etenemistä ja oppimistehtävien sujuvuutta. Oulun yliopiston tutkimusryhmien ohella myös tietojenkäsittelytieteiden yliopisto-opiskelijat osallistuivat yläkoululaisten kanssa tehtävään kehittämistyöhön testaten peliä ja sen eri vaiheita yhdessä nuorten kanssa. Lisäksi he laativat pääpeliin liittyviä minipelejä pedagogisen ohjeistuksen perusteella.

– Yhteisenä tavoitteenamme oli luoda tarinavetoinen hyötypeli, joka innostaa lapsia käyttämään mielikuvitustaan kiinnostavien pelimekaniikkojen ja elämyksellisen pelikokemuksen kautta, tiivistää suunnitteluvastaava Juho Mattila OASIS-tutkimusyksiköstä.

 

Linkki Tarinatalo-peliin

Media-alan tutkimussäätiö rahoitti hanketta osana vuoden 2022 tutkimusteemaa lukutaidon pelastamiseksi. Hankkeelle myönnettiin rahoitusta myös vuonna 2023.