toukokuu 8, 2019

Podcastien kaupallisen sisältöyhteistyön huomioarvo ja sen aikaansaama toiminta

A-lehtien Lily Talks -tutkimus pureutui kaupallisen sisällön huomioarvoon ja sen aikaansaamaan toimintaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin vaikuttajan roolia podcastin juontajana.

Podcastien suosio on vahvassa nousussa, ja kasvupotentiaali on suuri. Podcastien kuuntelijamäärät kasvavat jatkuvasti, ja kasvun odotetaan vain jatkuvan.

A-lehtien Lily Talks -tutkimus tutki Lily Talks -podcastkonspetin menestystä. Yhdeksän jakson sarja sisälsi sisältöyhteistyötä, jonka huomioarvoon ja sen aikaansaamaan toimintaan tutkimus pureutui. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin ryhmäkeskusteluna, kvantitatiivinen tutkimus sen sijaan verkkokyselynä.

Viihdyttäviä näkökulmia ja uskottavia yhteistyökumppaneita

Podcastien voima on niiden rooli matalan kynnyksen mediana, josta oppii uusia asioita viihdyttävästi. Podcastien houkuttelevuus perustui niiden helppokäyttöisyyteen: kuuntelu on ajasta ja paikasta riippumatonta. Erityisesti kiinnostava aihe nousi tutkimuksessa tärkeäksi asiaksi. “Sisällössä arvostetaan ratkaisukeskeistä lähestymistä, mutta kaiken ei tarvitse olla valmiiksi pureskeltua”, raportissa kerrotaan.

Tutkimuksessa löydettiin myös esteitä podcastien kuuntelulle. Esimerkiksi liian pitkä kesto tai keskustelijoiden ärsyttävä tyyli tai ääni karkottivat kuuntelijat podcastien luota. Sen sijaan aito vuorovaikutus oli haluttu asia. “Rohkeus jakaa vaikeita omakohtaisia kokemuksia ja nostaa esille haastavia teemoja saa kiitosta ja tekee sisällöstä samaistuttavan”, tutkimus paljastaa.

“Parhaimmillaan kaupallinen sisältöyhteistyö kasvattaa podcastin luotettavuutta ja uskottavuutta”, raportissa kerrotaan. Tutkimuksen vastaajat arvioivat podcastkonseptin kaupallista sisältöä sisältävät jaksot keskimääräistä uskottavammiksi kuin muut jaksot. Kun sisältö on kuuntelijalle relevanttia, kuuntelijalle ei ole merkitystä sillä, onko jakso kaupallinen vai ei.

Lue koko raportti täältä.