13.8.2024

Painoalan asiakkaiden näkemykset ja toimintaympäristön muutokset

Graafinen Teollisuus ry:n tutkimus kartoitti painoalan toimintaympäristön muutoksia sekä asiakkaiden näkemyksiä painotuotteista. Tutkimuksessa selvisi, että painotuotteilla on tärkeä rooli tutkituissa organisaatioissa. Niiden ympäristövaikutukset nähdään kuitenkin haasteena.

Aula Research toteutti Graafinen Teollisuus ry:n toimeksiannosta tutkimuksen, jonka tavoitteena oli painoalan asiakasymmärryksen lisääminen ja toimintaympäristössä tapahtuvan muutoksen kartoittaminen.

Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Tutkimusta varten toteutettiin 19 haastattelua viestinnästä, brändistä ja markkinoinnista vastaavien johtajien ja päälliköiden keskuudessa painoalan eri asiakasryhmissä.

Tutkimuksen mukaan painotuotteilla on tärkeä rooli haastatelluissa organisaatioissa, ja niitä käytetään muun muassa viestintään, brändin rakentamiseen sekä myyntiin ja jäsenhankintaan. Paperille painetut painotuotteet ovat tutuimpia ja yleisimmin käytettyjä painotuotteita organisaatioissa. Painotuotteiden käytön uskotaan kuitenkin vähentyvän organisaatioissa tulevaisuudessa.

Tutkimuksen löydökset viittaavat siihen, että painotuotteita, niiden hyötyjä ja haittoja sekä mahdollisia käytön esteitä arvioidaan paljon mielikuvien pohjalta. Painotuotteiden hyvinä puolina pidetään niiden käsinkosketeltavuutta ja hyvää laatua. Lisäksi painotuotteiden avulla voidaan erottua digitaalisesta massasta ja kiinnittää yleisön huomio digitulvan keskellä.

Painotuotteiden huonoina puolina esille nousi niiden ympäristövaikutukset sekä se, ettei tuotteita voi muuttaa nopeasti. Suurimpina esteinä painotuotteiden käytölle pidetään niiden kustannuksia sekä käsitystä siitä, että niillä on digitaalista aineistoa suuremmat ympäristövaikutukset.

Painotuotteiden ympäristövaikutuksilla on organisaatioille merkitystä, ja ympäristövaikutusten painoarvon arvioidaan kasvavan painotuotteiden hankintakriteerinä tulevaisuudessa. Enemmistö haastateltavista arvioi, että painoala on onnistunut vastaamaan ympäristövaikutuksia koskeviin odotuksiin hyvin. Toimialan ympäristövaikutusten vähentämiseksi tulevaisuudessa painoalalta toivottiin kuitenkin myös lisää toimia.

 

Asiakasymmärrys graafisen teollisuuden yritysten liiketoiminnan kehittämisessä -loppuraportti (pdf)

Media-alan tutkimussäätiö rahoitti tutkimusta.