VR360-tuotannosta saattaa tulla yksi mediatalojen uusista ja merkittävistä ansaintamahdollisuuksista. LoVReal-tutkimushanke osoittaa, kuinka VR360-tuotannot auttavat paikallista mediaa hankkimaan uutta liikevaihtoa.
Hankkeessa kehitettiin malli, jonka avulla jokainen mediatalo voi aloittaa VR360-tuotannot turvallisin mielin. Mallin lisäksi LoVReal-tutkimushankkeessa luotiin tutkimuspohja, jota hyödyntämällä media voi testata levikkialueensa kiinnostusta VR360-mediaan. ”LoVReal-tutkimushanke on tähän mennessä tuonut kirkkaasti esille sen, että VR360-tuotannoilla on mahdollista kasvattaa paikallislehden sisällöntuotannon monipuolisuutta ja laatua sekä ansaintaa”, raportissa kehutaan.
VR360-sisältöjen toteuttamisessa ja julkaisemisessa on noussut esille uudenlaisia yksityisyydensuojaan ja salakatseluun ja -kuunteluun liittyviä kysymyksiä. Kun kameraa käytetään useimmiten mobiililaitteilla etänä, VR360-kameran lähistöllä olevat eivät yleensä tiedä, että he saattavat päätyä suoraan lähetykseen tai videotallenteeseen.
Yksi VR360-sisällöntuotantoon liittyvistä eduista on kuitenkin tuotannon helppous ja kustannustehokkuus. ”VR360-livelähetys ja -tallennus voidaan toteuttaa kevyemmillään niin, että toimittaja tuo ”pallokameran” sopivalle paikalle, käynnistää lähetyksen ja vapautuu välittömästi muuhun sisällöntuotantoon.”
Lue koko raportti täältä.
LoVReal-tutkimushankkeen toteuttivat Arto Henriksson, Osmo Kurki ja Jukka Mauno. Loviisan Sanomat aloitti tuottamaan virtuaalisisältöjä sekä omiin kanaviinsa että maksaville asiakkaille loppuvuodesta 2017. Alkuvuodesta 2019 Loviisan Sanomat aloittaa VR360-sisällöntuotannon ja virtuaalipalveluiden kehittämisen yhdessä Loviisan sivistystoimen kanssa.