tammikuu 30, 2019

Experience Labin raportti ohjenuorana 360°-uutissisällön tuottajille

Uunituoreet, reaaliaikaiset uutiset ovat vaarassa ”hukkua käännökseen” jos ne tarjotaan uutisten kuluttajalle 360°-kerrontatekniikan kautta. Experience Labin raportti Dos and don’ts when producing 360° news content on ohjenuora 360°-uutissisällön tuottajille.

360°-kerronnan haasteena on uutisten punaisen langan ylläpitäminen; miten johdatella katsoja tapahtumien läpi ja säilyttää uutisten merkityksellisyys. 360° uutisten lisäarvo on niiden kyvyssä kuljettaa katsoja suljettuihin, saavuttamattomiin tiloihin ja ympäristöihin, ja edesauttaa ymmärryksen ja empatian syntymistä niistä löytyviä henkilöitä tai prosesseja kohtaan. Tämä selviää Åbo Akademin Experience Labin VTS:n tuella tekemän 360°-uutisten käyttäjäkokemus/elämyksellisyystutkimuksen tuloksista.

Avain 360°:n tuoman lisäarvon tiivistämiseen ympäristön kuvaamisen, katsojan erityiseen elämykseen ohjaamisen ja kaukoläsnäolon tunteen synnyttämisen osalta on uutisen kunnollinen esivalmistelu. Tekniset seikat kuten kameran sijoittelu ja leikkaus ovat tärkeitä, mutta niin on myös kerronta – niin, että katsoja näkee sen minkä kertoja haluaa näyttää oikealla hetkellä. Katsojan ympäristö ja näyttö, josta 360°-sisältöä seurataan, vaikuttavat myös videon ulkoasuun.

Experience Labin raportti Dos and don’ts when producing 360° news content toimii ohjenuorana 360°-uutissisällön tuottajille. Raportin johtopäätöksenä on, että 360°-tekniikka ei ole mikään ”hopealuoti”, jota pieni uutistoimitus voisi käyttää päivittäin uusien katsojien/lukijoiden houkuttelemiseksi. Pikemminkin se on voimakas kerrontaote, joka toimii valikoiduissa tilanteissa joissa halutaan siirtää katsoja/lukija toiseen aikaan tai paikkaan, ja silloin kun halutaan tarjota erikoislaatuisia elämyksiä, joiden toteuttamiseen on tarpeeksi aikaa ja resursseja.

Lue koko raportti täältä.