Tutkimushankkeet

25.6.2020

Somevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle

Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta. Neljättä kertaa tehty tutkimus pureutui tänä vuonna somevaikuttajien yhteiskunnalliseen rooliin.

22.6.2020

Koulutus ajantasalle: visuaalisen viestinnän koulutuksen kehittäminen

LAB-korkeakoulun Muotoiluinstituutin MILAB-hankkeen tavoitteena on monialaistaa ja päivittää visuaalisen viestinnän koulutusta vastaamaan paremmin nykyisiin ja tuleviin todennettuihin tarpeisiin koulutuksellisilla toimenpiteillä tuloksenaan parantunut työhön sijoittuminen ja kasvanut koulutuksen vetovoima.

15.6.2020

Kuinka uutistoimisto pelastetaan – alustamallit eurooppalaisissa uutismedioissa

Uutistoimistojen toimintaa digitaalisella ajalla tutkinut hanke paneutui alustamalleihin eurooppalaisissa uutismedioissa itävaltalaisen Austria Presse Agenturin (APA) kautta. APA on onnistunut muuttamaan toimintaansa muuttuvassa mediaympäristössä ja onnistuneesti luonut alustan, joka kokoaa yhteen sen asiakkaat.

26.5.2020

Screenforce Finlandille 27 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 18.5.2020 Screenforce Finlandille 27 000 euroa tutkimustukea hankkeelle ”TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshanke”.

26.5.2020

Robust North Oy:lle 47 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 18.5.2020 Robust North Oy:lle 47 000 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Mediamyynnin uusi ulottuvuus – lisätyn todellisuuden mainosteknologian kehityshanke mediataloille”.

16.4.2020

Avoin yhteiskunta ry:lle 20 500 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 1.4.2020 Avoin yhteiskunta ry:lle 20 500 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Quo vadis suomalainen faktantarkistus? Mitä voisimme oppia Norjasta?”.

7.4.2020

Isoft.ai Oy:lle 22 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 1.4.2020 Isoft.ai Oy:lle 22 000 euroa tutkimustukea hankkeelle “Monikielisten ääniuutisten automaattinen luominen tekstimuotoisista uutisista”.

7.4.2020

PressDoor Oy:lle 29 668 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 1.4.2020 PressDoor Oy:lle 29 668 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Reader Revenue Markets for Digital Consumer Magazines”.

7.4.2020

Metropolia-ammattikorkeakoululle 20 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 1.4.2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle 20 000 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Painovoimaa 2020-luvulle. Painetun median sivuainekokonaisuus: yritys- ja teollisuustalouden ja tuotannonsuunnittelun opintojen sekä yritysyhteistyömallin kehittäminen”.