Tutkimushankkeet

22.9.2020

Social- och Kommunalhögskolanille 114 029 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 13.8.2020 Social- och Kommunalhögskolanille 114 029 euroa tutkimustukea hankkeelle “Tiekartta vapauteen: miten uutismedia pääsee eroon Piilaakson vallasta”.

21.9.2020

Sähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun

Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.

15.9.2020

Personointi ja ennakoiva analytiikka – tehokkuutta tekoälyllä

Media-alan tutkimussäätiö järjesti Personointi ja ennakoiva analytiikka -verkkoseminaarin 9.9.2020. Seminaarissa esiteltiin rahoitusta saaneiden hankkeiden sisältöä ja tuloksia. Aiheet vaihtelivat otsikoinnin tehostamisesta kontekstitietoiseen kohdentamiseen ja mediasisällön personointiin.

13.9.2020

RARE ry:lle 30 100 euroa erityisteemarahoitusta

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 26.8.2020 RARE ry:lle 30 100 euroa erityisteemarahoitusta hankkeelle “RARE X Diversity – Opas moninaisemman ja sensitiivisemmän median tuottamiseen”.

20.8.2020

Mediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin

Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.

25.6.2020

Somevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle

Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta. Neljättä kertaa tehty tutkimus pureutui tänä vuonna somevaikuttajien yhteiskunnalliseen rooliin.

22.6.2020

Koulutus ajantasalle: visuaalisen viestinnän koulutuksen kehittäminen

LAB-korkeakoulun Muotoiluinstituutin MILAB-hankkeen tavoitteena on monialaistaa ja päivittää visuaalisen viestinnän koulutusta vastaamaan paremmin nykyisiin ja tuleviin todennettuihin tarpeisiin koulutuksellisilla toimenpiteillä tuloksenaan parantunut työhön sijoittuminen ja kasvanut koulutuksen vetovoima.

15.6.2020

Kuinka uutistoimisto pelastetaan – alustamallit eurooppalaisissa uutismedioissa

Uutistoimistojen toimintaa digitaalisella ajalla tutkinut hanke paneutui alustamalleihin eurooppalaisissa uutismedioissa itävaltalaisen Austria Presse Agenturin (APA) kautta. APA on onnistunut muuttamaan toimintaansa muuttuvassa mediaympäristössä ja onnistuneesti luonut alustan, joka kokoaa yhteen sen asiakkaat.

26.5.2020

Screenforce Finlandille 27 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 18.5.2020 Screenforce Finlandille 27 000 euroa tutkimustukea hankkeelle ”TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshanke”.