Toistaiseksi 360-videon käyttö kaupallisten sisältöjen puolella on painottunut räätälöityihin toteutuksiin suurilla brändimarkkinoijilla, matkailussa ja peliteollisuudessa.
Vlogi360 tutkii 360-videoiden kaupallisen vuorovaikutuksen malleja yhdessä Sanoman ja tubettajayhteisö Trootin kanssa. Tubettajien tapa tuottaa suoraan katsojaa puhuttelevaa sisältöä tukee 360-videon tarjoamaa yksilöllistä kokemusta, joten se on luonteva ympäristö tutkia kaupallisen vuorovaikutuksen vaihtoehtoja. Tavoitteena on hahmottaa käyttäjätutkimuksen avulla, millaisiin vuorovaikutuksen keinoihin 360-sisällöissä kannattaa satsata. Päätutkimuskysymys on: Millaiset vuorovaikutuksen menetelmät 360-videoissa ovat mielekkäitä käyttäjän (eli katsoja-kokijan) ja kaupallisen sisällön näkökulmasta?
Verkko-opas: Tutkittua ja julkaisuun tiivistettyä tietoa siitä, minkälaisiin vuorovaikutteisiin menetelmiin kannattaa kaupallisissa 360-yhteistöissä satsata
PoC-tutkimuksessa käytetyt 360-videosisällöt, joissa hyödynnetään erilaisia vuorovaikutusmenetelmiä
Tuloksia voivat hyödyntää mediatalot ja sisältöverkostot tulevaisuuden ansaintamallien suunnittelussa. Heille tulokset tarjoavat suuntaviivoja skaalautuvien kaupallisen yhteistyön konseptien kehittämiseen 360-sisältöihinja siten tukea ennakoivaan kansainväliseen kilpailuun vastaamiseen.