tammikuu 17, 2019

Sanomalehtien liiton opintomatka Norjaan: verkostojen laajentamista ja uusia malleja yhteistyöhön

Sanomalehtien liitto järjesti 24.–26.9.2018 opintomatkan Norjaan. Opintomatka tarjosi konkretiaa ja laajensi verkostoja.

Kolmen päivän aikana tutustuttiin seitsemään eri mediatoimijaan ja lehteen Oslossa ja sen ympäristössä. Mediatoimijat vaihtelivat isosta, monen lehden säätiöomisteisesta toimijasta itsenäiseen, paikallisten omistamaan paikallislehteen.

Opintomatka opetti, että vaikka ”paperilehti on kuollut”, ovat monet paikallislehdet selättämässä digimurroksen aikaansaamia haasteita. ”Digitilausten ja niistä saatavien tulojen määrä kasvaa jatkuvasti, kun ihmiset ovat yhä halukkaampia maksamaan laadukkaasta digitaalisesta sisällöstä. Tämä positiivinen kehitys on maksumuurien ansiota.”

Kolmen kohdan analyysillä kiinnostavampaa sisältöä

Opintomatkalta tarttui paljon oppeja erityisesti näihin digimurroksen haasteisiin. Schibsted Media Groupilla oli helppo analyysi, joka auttaa pienetkin paikallislehdet alkuun:

  1. Jaa kuukauden aikana verkossa julkaisemasi artikkelit sivu­ latausten perusteella kolmeen samankokoiseen ryhmään: lue­tuimmat jutut, keskitasoisesti luetut jutut ja vähiten luetut jutut.
  2. Mieti, mitä yhteistä kunkin ryhmän jutuilla on keskenään.
  3. Tee enemmän juttuja, joita lukijat ovat lukeneet paljon ja vähemmän niitä, joita on luettu vähän.

Norjassa menestyvien paikallislehtien terveiset olivat selvät: digitilaajia saadakseen on tehtävä sisältöä, jolla on oikeasti arvoa lukijalle.

Lue koko matkaraportti täältä.