Sanomalehtien liitto järjesti 24.–26.9.2018 opintomatkan Norjaan. Opintomatka tarjosi konkretiaa ja laajensi verkostoja.
Kolmen päivän aikana tutustuttiin seitsemään eri mediatoimijaan ja lehteen Oslossa ja sen ympäristössä. Mediatoimijat vaihtelivat isosta, monen lehden säätiöomisteisesta toimijasta itsenäiseen, paikallisten omistamaan paikallislehteen.
Opintomatka opetti, että vaikka ”paperilehti on kuollut”, ovat monet paikallislehdet selättämässä digimurroksen aikaansaamia haasteita. ”Digitilausten ja niistä saatavien tulojen määrä kasvaa jatkuvasti, kun ihmiset ovat yhä halukkaampia maksamaan laadukkaasta digitaalisesta sisällöstä. Tämä positiivinen kehitys on maksumuurien ansiota.”
Opintomatkalta tarttui paljon oppeja erityisesti näihin digimurroksen haasteisiin. Schibsted Media Groupilla oli helppo analyysi, joka auttaa pienetkin paikallislehdet alkuun:
Norjassa menestyvien paikallislehtien terveiset olivat selvät: digitilaajia saadakseen on tehtävä sisältöä, jolla on oikeasti arvoa lukijalle.
Lue koko matkaraportti täältä.