25.9.2024

Katsaus mediajohtamisen tulevaisuuteen emma-konferenssissa

Marja Heinonen osallistui mediajohtamisen tutkimisen ja kehittämisen kansainväliseen emma-konferenssiin, jonka teemana oli “Media Innovation and Transformation: Understanding and Envisioning the Future of Media Management”.

Kuvituskuvassa etualalla naishahmo puhumassa mikrofoniin konferenssiyleisölle.

European Media Management Association (EMMA) -konferenssi pidettiin 5.-8.6.2024 Leeuwardenissa, Alankomaissa. VTT Marja Heinonen osallistui konferenssiin kolmessa eri roolissa: hän esitteli ”Media Managers – Leading or Resisting the Change”-tutkimustaan, oli mukana toteuttamassa kansainvälisen “emmaForesight”-ennakointihankkeen workshopia ja toimi puheenjohtajana yhdessä konferenssin tutkimussessioista.

Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa ”Media Managers – Leading or Resisting the Change”-hankkeessa Heinonen tutki suomalaisten päätoimittajien suhdetta innovaatioihin eli uusien asioiden tuomiseen organisaatioon. emma-konferensissa tutkimuksen tulosten esittely herätti vilkasta keskustelua erityisesti siitä, millä edellytyksillä uusia innovaatioita saadaan edistettyä organisaatioissa ja millainen rooli tässä on median johdolla.

”emmaForesight – Designing a periodic foresight exercise on European media futures”-workshop kokosi noin viisitoista mediajohtamisen asiantuntijaa eri puolilta Eurooppaa pohtimaan sitä, millaisella ennakointiraportilla emma voi tuottaa eniten lisäarvoa mediasektorille. Ennen workshoptyöskentelyä oli teemasta kolme pohjustavaa esitystä, joista Heinonen piti yhden. Hän esitteli kokemuksia Media-alan tutkimussäätiön rahoittamasta ja Capful-tutkimuslaitoksen toteuttamasta media-alan tulevaisuusselvityksestä.

Workshop oli lähtölaukaus Euroopan tasoiselle, median tulevaisuutta luotaavalle katsaukselle ja tarjosi Heinoselle näköalapaikan eurooppalaiseen mediajohtamisen tutkimusta koskevaan kehitykseen ja mahdollisuuden tuoda suomalaista media-alan ajattelua mukaan kokonaisuuteen. Workshopissa liikkeelle lähteneen ennakointihankkeen tavoitteena on luoda vuosittain ilmestyvä ennakointiraportti, joka hyödyntää globaalin mediajohtamisen tutkijaverkoston osaamista ja verkostoja.

 

Heinosen matkaraportti emma-konferenssista (pdf)

Media-alan tutkimussäätiö myönsi Marja Heinoselle matka-apurahan konferenssimatkalle.