20.5.2016

Juha Honkonen: Hyviä ja huonoja uutisia – journalismi nousee jaloilleen (tietokirja)

Myönnettiin 13.4.2016 Juha Honkoselle 2 000 euron tutkimustuki tietokirjahankkeelle ”Hyviä uutisia – journalismi nousee jaloilleen”.

Tiivistelmä

Juha Honkonen kirjoitti 2012 yhdessä Jussi Lankisen kanssa kirjan Huonoja uutisia (Into-kustannus). Se kertoi syistä, miksi
journalismi on ajautunut historiansa pahimpaan ahdinkoon. Kirja myytiin loppuun ja palkittiin Journalistiliiton
liittopalkinnolla.

Nyt on vuorossa kirja Hyviä uutisia – journalismi nousee jaloilleen (työnimi). Kyseessä ei ole edellisen opuksen jatko-osa vaan itsenäinen, kovakantinen teos lähes päinvastaisesta näkökulmasta.

Vaikka viime aikoina – esimerkiksi syksyllä 2015 – journalisteja on irtisanottu Suomessa massiivisesti, positiivisiakin merkkejä on ilmassa. Yhdysvalloissa ja Britanniassa nimekkäiden lehtien kuten The New York Timesin, Newsweekin, Economistin, Politicon ja Atlanticin lukijamäärät ovat kasvussa, ja digi alkaa tuottaa voittoa. Medialle myös kehitellään uusia ansaintamalleja. Niistä kerrotaan kirjassa. Kirjoittaja jo erityisesti perehtynyt kuukausimaksupohjaiseen ”journalismin spotify” -malliin.

Tekijä kirjoittaa myös mediayrityksen perustamisen vaiheista: ideoinnista iterointiin, tiimin perustamisesta rahoituksen hakemiseen sekä viranomaisasioinnista juridiikkaan ja yhteistyökumppanien hankintaan. Vinkkejä aloitteleville mediayrittäjille.

Honkonen käy kirjassa läpi alan tuoretta dataa. Missä vaiheessa median murros etenee: Kuinka suuri osuus lukijoita on jo siirtynyt digisisältöihin? Miten ne tuottavat rahaa? Haastattelen myös mediatalouden asiantuntijoita: Mikä ansaintamalli on iskemässä tulta? Koska paperilehti kuolee? Miltä media näyttää vuonna 2022? Ja ennen kaikkea: miten journalismi muuttuu? Kirjassa kerrotaan alan uusista innovaatioista niin maailmalla kuin Suomessakin.

Tekijä haastattelee suomalaistutkijoista ainakin Standfordin yliopiston Tanja Aitamurtoa, Turun yiopiston Juho Ruotsalaista (Medeia-projekti) sekä Tampereen yliopiston Esa Sirkkusta (Submojour-projekti) ja Esa Reunasta (COMET). Yrittäjähaastatteluja tehdään etenkin Yhdysvaltain Piilaaksossa, sillä siellä kehitetään suurin osa media-alankin innovaatioista.

Yhteyshenkilö

Juha Honkonen

juha.honkonen@readom.fi