Viestintäalan tutkimussäätiön rahoittama projekti big datan kaupallisista mahdollisuuksista sanomalehtialalla on päättynyt.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää seuraavia asioita:
Tutkimuksen tulokset pohjautuvat kirjallisuuskatsaukseen sekä online -kyselytutkimukseen, joka toteutettiin keväällä 2015 yhteistyössä Cambridgen yliopiston Cambridge Service Alliance tutkijoiden kanssa. Analyysissä keskityttiin hiljaisten signaalien tunnistamiseen, jotka antavat viitteitä tulevasta kehityksestä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että big data ja data-analytiikka ovat uusia aluevaltauksia sanomalehtialalla, mutta niitä hyödyntävät kustantajat osoittavat positiivisia merkkejä lisääntyneestä kyvystä hakea aktiivisesti uusia palveluinnovaatioita ja liiketoiminnan kasvua.
Lisätietoja: Anna Viljakainen (anna.viljakainen@vtt.fi)