Marja Heinonen osallistui mediajohtamisen tutkimisen ja kehittämisen kansainväliseen emma-konferenssiin, jonka teemana oli “Media Innovation and Transformation: Understanding and Envisioning the Future of Media Management”.
Noora Kaasinen selvitti pro gradu -tutkielmassaan podcastien affektiivisuutta kuuntelukokemuksissa sekä affektiivisuuden vaikutusta podcastien kilpailukykyyn. Kaasinen palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Media-alan tutkimussäätiö järjesti stipendikilpailun media-alaan liittyville korkeakoulujen opinnäytetöille. Stipendit myönnettiin yhteensä kymmenelle maisterin- ja kandidaatintutkielmalle.
Margareta Salonen osallistui viestinnän tutkimuksen vuosittaiseen International Communication Association (ICA) -konferenssiin, jossa hän esitteli kahta TikTok-videoihin ja uutismedian Instagram-tarinoihin keskittyvää tutkimusta.
Graafinen Teollisuus ry:n tutkimus kartoitti painoalan toimintaympäristön muutoksia sekä asiakkaiden näkemyksiä painotuotteista. Tutkimuksessa selvisi, että painotuotteilla on tärkeä rooli tutkituissa organisaatioissa. Niiden ympäristövaikutukset nähdään kuitenkin haasteena.
Digilukemisen ilmiöt -tutkimus osoittaa, että suomalaisten digilukemisessa korostuvat silmäilevät ja nopeat lukutavat. Digilehdet tarjoavat reaaliaikaisuutta ja helpon käyttökokemuksen, mutta samalla niiden käyttö herättää huolta keskittymisvaikeuksista ja yhteiskunnallisesta jakautumisesta.
The Media Industry Foresight Study paints four scenarios that explore potential future trajectories for forces of change, uncertainties and disruptions in the media industry. The study offers media professionals and organisations fresh perspectives on strategy work, renewal and growth.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 25 000 euroa tutkimustukea LSB Yhtiö Oy:n hankkeelle ”Tekoälyn hyödyntäminen sivun- ja kuvanvalmistuksen tehostamisessa”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 40 000 euroa tutkimustukea Tampereen korkeakoulusäätiön hankkeelle ”EU Kids Online -tutkimus Suomessa 2024–2025: Lapset toimijoina verkossa, digitaaliset medialukutaidot ja oppiminen”.