Tutkimukset

2.6.2021

Robust Northille 47 697 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 18.5.2021 Robust Northille 47 697 euroa tutkimustukea ehdollisena hankkeelle ”Mediamyynnin uusi ulottuvuus -jatkohanke – Mediatalojen liiketoimintamallin ja sitä tukevien teknologiaratkaisujen kehittäminen XRmainonnalle”.

2.6.2021

Jyväskylän yliopistolle 52 531 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 18.5.2021 Jyväskylän yliopistolle 52 531 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Journalistisen tiedonhankinnan tehostaminen tekstianalyysityökaluilla”.

26.5.2021

Miten kuvitella tulevaisuuden media-arkea?

Tulevaisuuden media-arki nuorten kuvittelemana -tutkimushankkeessa (2020–2021) tutkittiin, millaista media-arkea nuoret toivovat ja millaisin menetelmin voitaisiin kuvitella vaihtoehtoja nykyiselle media-arjelle. Projektissa kehitettiin työpajamalli media-alan toimijoiden ja muiden tulevaisuuden media-arjen kuvittelusta kiinnostuneiden käyttöön.

22.4.2021

Kai Lintiselle 1500 euroa opintoapurahaa

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 7.4.2021 Kai Lintiselle 1500 euroa opintoapurahaa aiheelle ”Pelillistetty Media – lisää kiinnostusta Z-sukupolven keskuudessa”.

22.4.2021

PING Helsingille 22 150 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 7.4.2021 PING Helsingille 22 150 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Sosiaalisen median yhteiskunnalliset vaikuttajat: koeasetelmatutkimus”.

12.4.2021

Onnistumisia, virheitä, epävarmuutta. Karjalaisen rohkea digimatka 2019-2020

Sanomalehti Karjalainen tekee Suomessa maakunnallisen median eturivissä systemaattista ja kokonaisvaltaista siirtymää kohti digitaalista tekemistä. Tuoreessa raportissa “Karjalaisen digirevoluutio 2019-2020”  tarkastellaan, miten Karjalainen onnistui strategisessa digihankkeessaan vuosina 2019-2020.

23.3.2021

Työkaluja lobbauksen hallintaan toimituksille ja toimittajille

Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke pyrki lisäämään uutistoimitusten lobbaustietoisuutta sekä kehittämään poliittisen päätöksenteon uutisoinnin työmenetelmiä. Kehittämishanke tuotti työkaluja, joiden avulla uutistoimitukset voivat varautua nykyistä paremmin mediasisältöjen kautta tapahtuvaan ulkopuoliseen vaikuttamiseen.

12.3.2021

WebAR mainospaikkana – opas uudenlaiseen mainontaan

AR-toimija Arilyn kartoitti yhdessä kolmen suomalaisen mediatalon kanssa mainosmyynnin nykytilaa, ja pohti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Hankkeessa konseptoitiin erilaisia immersiivisten lisätyn todellisuuden käyttökohteita, joita mediatalojen on mahdollista hyödyntää.

17.2.2021

Randa Romanovalle 22 010 euroa jatko-opinnäytteeseen

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 2.2.2021 Randa Romanovalle 22 010 euroa aiheelle ”Journalistic self-regulation in the Nordic Countries: the challenge of artificial intelligence and algorithmic automation”.