Tunnustan. Käyttämäni otsikko on ajallemme tyypillinen clickbait-otsikko. Miten niin mobiilius ”alkaa”, kun kosketusnäyttö ”loppuu”? Itse ainakin haluaisin tietää, mistä otsikossa on kyse. Napauttelemme kaikki näitä otsikoita päivittäin toivoen, että saisimme nopeasti selkokielisen selityksen monimutkaiseen asiaan.
Pienen ruututilan taistelussa hyvätkin sisällöt joudutaan ahtamaan nopeasti klikattaviksi ja käytettäväksi. Artikkelit hukkuvat hierarkian uumeniin, kun kosketusnäyttö ehdollistaa peukaloimaan sitä, navigoimaan tietämme alas, ylös, eteenpäin, tulevaan, seuraavaan. Kosketusnäyttö on arkkitehtuuriltaan ja jatkuvasti läsnä olevana tyhjään interaktioon rohkaiseva. Riippumatta sisällöstä, ruutua on pakko jatkuvasti naputtaa. Pelkkä ruudun muotoilu ohjaa käyttäytymistämme sisällöllistä kritiikittömyyttä painottavaan suuntaan.
Ammattimaisen median tilanne mobiilinäytöllä on hankala. Se on aina perustunut rajaukseen, valikointiin ja suodatukseen; sille ei kelpaa sisällöksi mikä tahansa. Nyt se joutuu elämään yhtenä ikonina muiden joukossa, kilpailemaan käyttäjien huomiosta samoilla aseilla kuin jatkuvasti päivittyvä sosiaalinen mediakin. Jatkuvaan peukalojumppaan suunniteltu design ei auta ammattimediaa. Kuluttajia ohjaa näytön olemus: jatka ja navigoi eteenpäin.
Hyväksyessään sosiaalisen median keinot kilpailla kuluttajien huomiosta ammattimainen media ajautuu harhapolulle. Kun se valitsee kilpailukentäksi sille epäedullisen designin, se on ikuinen altavastaaja. Artikkeleita voi toki modernisoida ja luoda kuvakesiiloja syväjournalismille, mutta pelikentän epätasaisuutta ei voi poistaa. Näytön käyttäjiä rohkaistaan nopeuteen, ei harkintaan. Laatujournalismia on vaikea tunnistaa some-ikonien joukosta.
Ratkaisu ongelmaan on uusi tapa ajatella mobiilius. Sen sijaan, että näemme älypuhelimen vain näyttönä tai puhelimena, se kannattaisi mieltää älylaitteeksi, jonka olemusta ei määritä ruutu. Sitä ei tarvitse jatkuvasti koskea. Se on tehokas tietokone taskussa, ja näyttö on vain sen etusivu.
Muutos on onneksi tulossa – vuosikymmenen samana säilynyt älypuhelin on kehittymässä joksikin uudeksi. Muutokselle on myös sosiaalinen tilaus. Ihmiset tarvitsevat uusia keinoja itsensä ja ympäristönsä syvempään ymmärtämiseen. Tämä kehityssuunta mahdollistaa media-alalle uuden kasvun.
Voconaut on yksi työkalu luoda mobiilin media-alan tulevaisuutta lisätyn äänitodellisuuden avulla. Voconautilla voidaan tarjota kuluttajille mediasisältöjä mobiilinäytön koosta riippumatta. Kyse on uudesta ilmaisumuodosta, jossa sisältö reagoi ja mukautuu käyttäjän elinympäristöön ja elämänrytmiin. Voconaut toimii älypuhelimella, mutta myös tulevilla, yhä pienemmillä älylaitteilla. Mobiilin median tulevaisuus on valoisa, hengittävä ja älykäs.
Yhdessä uusiutuvan laitekannan kanssa Voconaut auttaa meitä vapautumaan nykyisestä visuaalisesta saturaatiosta. Esimerkki kehityssuunnasta on Apple Watch, joka mahdollistaa
puhelut, sähköpostit ja musiikin kuuntelun jo nyt ilman puhelinta. Muilla valmistajilla on vastaavia ratkaisuja, jotka perustuvat kasvavasti ääniohjaukseen. Entä älylasit? Myös niissä äänen rooli korostuu entisestään, niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin. Sangoissa on valmiina kuulokkeet, ja myös laseja ohjataan pitkälti puheella. Ääniohjaus kiihdyttää siirtymistä äänipainotteiseen ilmaisuun.
Voconautin avulla journalistit ja muut sisällöntuottajat voivat tarjota kuulijoilleen yhä pidemmälle mietittyjä näkökulmia. Kun huomio ei ole näytössä, vapautuu tilaa ajattelulle, käyttäjä on vastaanottavaisempi ja harkitsee enemmän sitä, mitä kuulee. Myös fyysinen maailma aukeaa uudella tavalla, kun sisältö mukautuu ympäristöön.
Voconaut sitouttaa käyttäjän haluttuun mediatuottajaan, brändiin ja ympäristöön riippumatta alati muuttuvasta ruudun koosta. Innovatiivinen teknologia mahdollistaa tulevan journalismin ja elämykset. Tarina, tieto, liikkuminen ja elämykset yhdistyvät käyttäjälle mielekkääksi äänelliseksi kokonaisuudeksi.
Lopuksi vielä tiivistettynä se, mitä otsikkoni lupasi. Media-ala ei voi sitoa tulevaisuuttaan niin muuttuvaan asiaan kuin nykyisenlainen mobiilinäyttö. Jos se niin tekee, se investoi menneisyyteen. Tämän päivän älypuhelimet edustavat mobiilikäytön ensimmäistä aaltoa. Tulevina vuosina mobiilin median kulutus siirtyy älylaitteisiin, joissa näyttö on pieni tai sitä ei ole. Mobiilin tulevaisuus on äänivetoisessa jättiaallossa – sen maailman suurimmat yritykset Amazonista Appleen ovat jo ymmärtäneet. Ne investoivat merkittävästi puheohjaukseen ja pieninäyttöisiin
älylaitteisiin. Suomella on edellytykset hypätä kehityksessä Piilaakson jättiläisten ohi – erityisesti mediasisällöissä, jotka eivät kuulu niiden vahvuuksiin.
Uusia pelureita syntyy, yllättäviä liittoutumia muodostuu. Myös mobiilin kuluttajan vaatimustaso nousee. Pian hän kyseenalaistaa sen, miksi hänen pitäisi pysähtyä tuijottamaan ruutua, joka sitoo näköaistin ja kädet. Aidosti mobiili sukupolvi ottaa ensiaskeliaan, se haluaa kuluttaa sisältöjä kätevästi liikkuessaan. Voconaut on valmis tähän. Lisätyn äänitodellisuuden ratkaisuna se mukautuu käyttäjän omaan elämään ja reagoi fyysiseen ympäristöön. Se tarjoaa mobiilimedian kulutukseen tulevaisuuden puitteet jo tänään.