Media-alan tutkimussäätiön vuosittain järjestämät isommat teemahaut, tutkimusteema ja erityisteema, on avattu. Tutkimusteemassa tarkastellaan tekoälyn johtamista ja vaikutusta median johtamiseen. Erityisteemassa keskitytään tulevaisuuden median omistusrakenteisiin.
Tutkimusteeman fokus on tekoälyn johtamisessa. Tekoäly muuttaa organisaatioita kaikilla toimialoilla, mutta media-alalla se voi fundamentaalisesti vaikuttaa liiketoimintamalleihin lähtien siitä, miten sisältöä tuotetaan, jaellaan ja kulutetaan. Nämä muutokset johtavat väistämättä siihen, että myös median johtamisessa tarvitaan uusia toimintamalleja.
Tutkimusteemassa haetaan hankeideoita, joissa tarkastellaan tekoälyn johtamista ja tekoälyn vaikutusta median johtamiseen tulevaisuudessa. Hankkeissa tulisi arvioida mediajohtamisen kautta esimerkiksi sitä, millaisia toimintoja ja tehtäviä tekoäly voi tehdä ihmisen puolesta ja missä se on hyvä tukemaan työtä. Generatiivisen tekoälyn vaikutusten arvioimisen lisäksi hankkeissa olisi hyvä ottaa huomioon tekoälyn käytön vastuullisuus ja eettisyys, moniäänisen median toteutuminen sekä luotettavuuden vaaliminen.
Tavoitteena on kerätä oppeja siitä, miten yritysten tulisi suunnata resurssejaan. Haussa on käytännönläheisiä hankkeita, joihin toivotaan osallistuvan useamman yrityksen.
Hankkeiden kesto on yksi vuosi. Säätiön tuki voi vaihdella 30 000 – 100 000 euron välillä.
Tutkimusteeman haku on kaksivaiheinen. Aiehaku päättyy 3.9.2024.
Tänä päivänä kotimaista mediamarkkinaa hallitsee muutama suuri mediakonserni, jotka omistavat muun muassa lehtiä, televisio- ja radiokanavia sekä tapahtumatuotantoa. On myös ennustettu, että median omistus voi keskittyä seuraavan kymmenen vuoden kuluessa jopa yli valtionrajojen, sillä edes suurimmilla kotimaisilla mediayhtiöillä ei ole riittävästi resursseja kehitystyöhön.
Tämä erityisteema etsii ratkaisuja siihen, millaisilla omistusrakenteilla kotimainen media voisi kantaa. Hankkeen tulisi vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:
Tavoitteena on kuvata kattavasti ja löytää erilaisia malleja tai suosituksia siitä, millainen omistusrakenne tukee parhaiten moniäänistä ja kilpailukykyistä kotimaista mediaa.
Hankkeen budjetti ei saa säätiön osalta ylittää 100 000 euroa (sis. alv). Hanke pyritään käynnistämään vielä tämän vuoden puolella ja sen tulisi olla valmis puolen vuoden aikajänteellä, kuitenkin viimeistään toukokuussa 2024.
Erityisteeman haku päättyy 2.9.2024.
Lue tarkemmin tutkimusteeman ja erityisteeman taustoista ja hae hankerahoitusta.