Mediakasvatuksen oppimateriaaleja on tarjolla useilla eri toimijoilla, mutta peruskoulun arjessa on kuitenkin kiire ja pulaa on erityisen tuen tarvitsijoiden kuten lukivaikeuksista kärsivien oppilaiden oppimateriaalista. Hankkeessa on tavoitteena luoda digitaalinen oppimateriaali, jossa on eri taitotasoja oppilaille, käytännöllisiä tehtäviä ja oppimateriaalin digitaalinen rakenne toimisi koulun kiireessäkin saavutettavasti opettajille. Hankkeeseen sisältyy myös tutkimus mediakasvatuksen oppimateriaalista opettajahaastatteluin ja audiovisuaalisen mediakasvatuksen sisältöjen analyysilla.
Mediakasvatuksen oppimateriaaleista on vain vähän tutkimusta, joten hanke pyrkii vastaamaan tähän. Audiovisuaalisella mediakasvatuksella tässä tarkoitetaan liikkuvaa kuvaa ja ääntä yhdistävää toimintaa, jossa lapset ja nuoret ohjataan tekemään itse mediaa, esimerkiksi digitaalisia uutistuotantoja ryhmissä. Oppiminen kohdistuu tällöin paitsi tuotettavaan mediaan ja lajityyppiin, myös median työtapoihin medialukutaitona ja ryhmässä toimimiseen. Oppimateriaalissa mediakasvatus ryhmitellään teemoiksi luo, tutki, ymmärrä, yhdistä ja jaa. Näissä jokaisessa syvennytään eri taitotasoille mukaan lukien perustaidot, arjen käyttötaidot ja soveltavat taidot. Joka teemassa on opettajalle tuntikuvaukset, videolla esimerkkitoteutukset ja arviointiehdotuksia peruskoulun 3., 5., ja 8. luokille.