Ilona M Oy:n laatima “Toimituksen johto – muutoksen moottori vai jarru?”-tutkimusraportti heittää ilmaan kysymyksen siitä, millä eväin päätoimittajat luotsaavat organisaatiotaan kohti alalle tärkeitä innovaatioita. Pohdinta nousee Media-alan tutkimussäätiön rahoittaman ”Media Managers – Leading or Resisting the Change?”-tutkimuksen tuloksista.
Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.
Anne Mölsä tutkii Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa väitöskirjassaan kirjailijuuden rakentumista kaunokirjallisuuden kustantamoiden arkisessa työssä. Blogikirjoituksessa Mölsä käy läpi tuntemuksiaan väitöskirjatyöstä ensimmäisen täyspäiväisen tutkimusvuoden varrelta.
Salla Tuomolan väitöskirjan mukaan populistinen vastamedia synnyttää vastakkainasettelua ja voimistaa vihamielisyyttä eri mieltä olevien välillä lataamalla ideologisia ja poliittisia merkityksiä tulkintoihinsa yhteiskunnallisista muutos- ja kriisitiloista.
Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.
Sari Virta tutki mediaklusterin toimintaa siinä esiintyvien jännitteiden näkökulmasta. Artikkeli Managing Organisational Tensions in Cross‐Sector Collaboration: The Case of Mediapolis on nyt julkaistu.
Renja Nurmi osallistui vuoden 2021 stipendikilpailuun. Hänen pro gradu -tutkielmansa tarkasteli sanomalehtimedioiden ulkoasun säätelyä.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.11.2021 Nordic Institute of Business & Society NIBS Osuuskunnalle 96 000 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Media Revenue 2025”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.11.2021 Tampereen yliopistolle 58 325 euroa jatkohankkeelle ”Moniäänisyysmittari – journalismin moniäänisyyttä mittaamassa ja kehittämässä”.