Muut
Vastuullinen mainonta disinformaation aikakaudella: ASI-indeksin rooli luotettavan tiedon tukemisessa
Tuoreessa tutkimuksessa tartutaan mis– ja disinformaation aiheuttamiin ongelmiin esittämällä ratkaisuksi vastuullisen mainonnan indeksiä, jonka tarkoituksena on ohjata mainostajien mediabudjetit pois väärää tietoa levittäviltä kanavilta.
Lue lisääHuoli ja tulevaisuudenusko kulkevat käsi kädessä suomenruotsalaisten arvioidessa uutta lehtien omistajaa
Suomenruotsalaiset ovat huolissaan paperilehtien lakkauttamisesta Bonnierin omistuksessa, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta. Samalla he arvioivat, että uusi omistaja voi vahvistaa lehtien kilpailukykyä tulevaisuudessa.
Lue lisääVäitöskirjablogi: Usvasta ja sitoutumisesta
Anne Mölsä jakaa blogikirjoituksessa ajatuksiaan ja kokemuksiaan väitöskirjan kirjoitusprosessista. Mölsä tutkii Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa väitöskirjassaan, miten kirjailijuus rakentuu kaunokirjallisuuden kustantamoiden ammatillisessa kulttuurissa lukemismurrosten aikakaudella.
Lue lisääMedia-alan strateginen riskienhallinta – miten varautua alan kohtaamiin muutoksiin?
Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.
Lue lisääReilu media: Vaientamisesta kunnioittavaan moniäänisyyteen
Reilu media -hanke pyrki edistämään moniäänistä ja kunnioittavaa mediajulkisuutta ilman polarisoivaa vastakkainasettelua. Hankkeessa kehitettiin navigaattori reilun median tuottamisen työvälineeksi sekä kansalaisia ja vaihtoehtoisia näkemyksiä kunnioittava mediasisältöjen tuottamisen toimintamalli.
Lue lisääToimittajille tehdyt kyselytutkimukset kärsivät vastaajapulasta – Mevi ry:n selvitys tarjoaa ratkaisuehdotuksia ongelmaan
Media- ja viestintätieteellisen seuran Mevi ry:n selvitys tarjoaa uusia ideoita ja menetelmiä journalistikyselyjen toteuttamiseksi Suomessa. Hankkeen taustalla on tutkijoiden kohtaama haaste tavoittaa riittävästi toimittajia vastaamaan kyselyihin.
Lue lisääKohti hiilineutraalia median tuotantoa ja jakelua
Tuore selvitys kartoittaa digitaalisen median hiilipäästöjen lähteitä ja keinoja näiden päästöjen vähentämiseksi. Toimintasuosituksina esitetään menetelmiä, joilla voidaan pienentää alan hiilijalanjälkeä merkittävästi ja mitattavasti.
Lue lisääReDime: Tiekartta kohti resurssiviisasta digitaalista mediaa
ReDime-tutkimusprojekti tarkasteli digitaalisen median ympäristöjalanjälkeen liittyviä näkemyksiä, käytänteitä ja puhetapoja digitaalisen mediateollisuuden toimijoiden keskuudessa. Hankkeessa kehitettiin verkkoartikkelin hiilidioksidipäästöjä simuloiva laskuri sekä kuusi skenaariota kohti kestävämpää digitaalista mediaa.
Lue lisääMedia-alan mahdolliset tulevaisuudet vuonna 2035
Media-alan tulevaisuusselvitys kuvaa mediaskenaarioiden avulla, miltä median ja mediayritysten mahdolliset tulevaisuudet voivat näyttää vuonna 2035. Selvitys tarjoaa media-alan ammattilaisille ja yrityksille haastavia tulevaisuuden näkökulmia strategiseen ajatteluun, uusien kasvualueiden tunnistamiseen ja...
Lue lisää