Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

3.5.2023

Uusi opas viitoittaa tietä median tulevaisuuteen: Miten asiakaskokemus ja data kietoutuvat toisiinsa?

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Asiakaskokemuksen optimoinnin opas auttaa media-alaa hyödyntämään dataa paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi. Kilpailu huomiosta media-alalla kiihtyy jatkuvasti ja seuraavaksi alaa haastavat tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet. Jotta kotimainen media-ala voisi siirtyä hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia kestävällä tavalla, edellyttää se niiltä hyvää datakyvykkyyttä, eli osaamista toiminnallistaa dataa läpi koko organisaation paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.

9.5.2022

Kuinka Z-sukupolvi houkutellaan journalistisen median pariin?

Ajankohtaista Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys Opinnäytteet

Kai Lintisen Ylen kanssa yhteistyössä toteutetun YAMK-opinnäytetyön tulosten perusteella Z-sukupolvi on edelleen kiinnostunut journalismista, mutta tarjoiltuna tälle sukupolvelle ominaisin tavoin ja muodoin.

15.3.2022

Internet ilman kohdennettua mainontaa

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

IAB Finlandin toteuttama hanke tarkasteli, miten suomalaiset suhtautuvat internetmainontaan sekä sisällöistä maksamiseen. Lisääntyvä evästesääntely voi vaikuttaa maksumuurien yleistymiseen, vaikka käyttäjiä evästeet eivät välttämättä haittaa.

11.3.2022

Tie vapauteen teknologiajättien vallasta

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Tie vapauteen -tutkimushankkeessa selvitettiin, millä tavoin suomalainen uutismedia on riippuvainen Piilaakson teknologiajäteistä. Hanke toteutettiin Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyönä.

7.3.2022

Digitaalinen tunnistautumispalvelu kehitteillä

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Asiakas- ja käyttäjäymmärrys Tutkimukset

Suomen markkinoille tuodaan kansallinen digitaalinen tunnistautumispalvelu, joka helpottaa kirjautumista sähköisiin palveluihin. Palvelua kehittää Suomen Tunnistautumisosuuskunta, joka yhdistää media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

17.12.2021

Stipendiblogi: Media-ala muutoksien kourissa – kuinka varmistaa alan kannattavuus jatkossa?

Stipendikilpailu Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys Stipendit

Olli Paakkola osallistui vuoden 2021 stipendikilpailuun. Paakkolan kandidaatintutkielma käsitteli mediankulutuksen muuttuvia tapoja.

9.12.2021

Jyväskylän yliopistolle 121 391 euroa erityisteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Käynnistyvät hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.11.2021 Jyväskylän yliopistolle 121 391 euroa erityisteemahankkeelle ”Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa: Miten lisätä kuluttajien luottamusta datan käyttöön journalistisissa palveluissa?”.

9.12.2021

8-Bit Sheep Oy:lle 124 920 euroa erityisteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Käynnistyvät hankkeet Asiakas- ja käyttäjäymmärrys Tutkimukset

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.11.2021 8-Bit Sheep Oy:lle 124 920 euroa erityisteemahankkeelle ”Asiakaskokemuksen optimoinnin opas”.

9.12.2021

Sanoma Media Finlandille 80 000 euroa tutkimusteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Käynnistyvät hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 23.11.2021 Sanoma Media Finlandille 80 000 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Kvantitatiivisen liiketoiminnan ymmärryksen luominen yhdistämällä tilaaja-asiakkaiden dataa eri lähteistä”.